اصغرطاهر زاده متولد 1330 است. ایشان پس از اخذ دیپلم در سال 1350، در رشته زمین شناسی وارد دانشگاه اصفهان شدند و در همین سال پس از آشنایی با مبانی فکری امام خمینی (ره) و کتاب ولایت فقیه یگانه محور زندگی خود را دین تعیین نمودند. (دینی که از سیاست جدا نیست.) استاد طاهر زاده پس از فراغت از دانشگاه در حین اشتغال به کار در یکی از شرکتهای مهندسی در تهران، مطالعات حوزوی را آغاز نمودند و بالاخره به توصیه شهید بهشتی (ره) جهت کمک به تحقق انقلاب اسلامی به استخدام در وزارت آموزش و پرورش درآمدند و در کنار آن نیز مطالعات حوزوی را در قم دنبال می کردند. گرچه استاد در چند دوره مسئولیت های اجرایی نظیر معاونت پرورشی و مدیر کل آموزش و پرورش و مدیر کل بنیاد شهید استان اصفهان را عهده دار گشتند ولی همواره دغدغه اصلی ایشان توجه به فرهنگ عمیق و ناب اسلامی و فهم و ارائه آن بوده است و لذا هنگامی که احساس می کرد مسئولیت اجرایی شرعاً برایش واجب نیست کار را به دیگری می سپرد و خود به کار دینی می پرداخت که در این راستا جلسات تفسیر قرآن و نهج البلاغه و شرح روایات معصومین را طرح ریزی نمودند که تاکنون ادامه دارد. استاد طاهرزاده عمدتاً تحت تاثیر حکمت متعالیه ملاصدرا و عرفان محی الدین است و امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) و آیه الله جوادی آملی حفظه الله تعالی را برای خود نمونه خوبی از تفکر دینی و تحرک سیاسی اجتماعی میداند و معتقد است اگر سازمان فکری جامعه ما از چشمه ناب تفکر این بزرگواران سیراب شود، سعادتی را که دین اسلام برای آنها آورده ، بدست خواهند آورد و آنچه ایشان در دانشگاه و مراکز تربیت معلم و جلسات منظم هفتگی دنبال می کنند، همه و همه در راستای تحقق همین عقیده است.

برخی از آثار استاد طاهر زاده :

  • آشتی با خدا از طریق آشتی با خود راستین
  • از برهان تا عرفان
  • بصیرت حضرت فاطمه (س)
  • جایگاه رزق انسان در هستی
  • جایگاه و معنی واسطه فیض
  • جوان و انتخاب بزرگ
  • دعای ندبه زندگی در فردایی نورانی
  • ده نکته از معرفت نفس
  • روزه دریچه‌ای به عالم معنا
  • زن آن گونه که باید باشد
  • زیارت آل یاسین نظر به مقصد جان هر انسان
  • زیارت عاشورا اتحاد روحانی با امام حسین (ع)
  • صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله)؛ عامل قدسی شدن روح
  • علل تزلزل تمدن غرب به انضمام بصیرت و انتظار فرج
  • فرزندم این چنین باید بود جلد اول
  • فرهنگ مدرنیته و توهم
  • فلسفه حضور تاریخی حضرت حجت (عج)
  • ماه رجب ماه یگانه شدن با خدا
  • مبانی معرفتی مهدویت
  • معاد؛ بازگشت به جدی‌ترین زندگی
  • مقام لیله القدری حضرت فاطمه (س)
  • هدف حیات زمینی آدم
  • کربلا مبارزه با پوچی‌ها جلد اول و دوم
  • تمدن زایی شیعه

سیر مطالعاتی استاد طاهر زاده :

ضرورت و روش استفاده از مباحث تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه

     کسی که دغدغه به ثمررساندن زندگی‌اش را داشته باشد و به کار اساسی دست نزند، راستی چگونه زندگی می‌کند؟
    
و آن کس که می‌خواهد درست زندگی کند، چگونه به درست زندگی کردن خود مطمئن می‌شود؟
    
و آن کس که می‌خواهد به درست زندگی‌کردن مطمئن باشد، آیا راهی جز راهی که ائمه معصومین(ع) نشان می‌دهند برای کل زندگی برمی‌گزیند؟ مگر نه این است که باید تمام لایه‌های روح را تغذیه کرد تا از کمال انسانی باز نمانیم؟
   
و مگر نه این است که هدایت‌کردن و سیردادن هر لایه‌ای از ابعاد انسانی به سوی کمال، در ازاء ضایع نکردن لایه دیگری از روح انسانی ممکن است؟ راستی چه کسی جز قرآن و راهنمائی‌های ائمه معصومین(ع) چنین سیری را می‌تواند بر روی ما بگشاید؟
    
در مباحث مطرح شده، همه‌ی همت آن است که از طریق قرآن و سخنان ائمه معصومین(ع) اولاً: ابعاد انسانی خود را بشناسیم و با شنیدن صدای هر بعدی، از دیگر ابعاد غافل نشویم. ثانیاً: با تمام جدّیت خود را در علم و عمل در اختیار قرآن و ائمه معصومین(ع)قرار دهیم، تا از ثمرة لازمة زندگی محروم نمانیم.
 
مباحث را می‌توان به عنوان‌های زیر تقسیم کرد:
   
الف– تفسیر قرآن  
   
ب– شرح نهج‌البلاغه 
   
ج- اصول عقاید
   
د- اخلاق و آداب سلوک قلبی  
   
ه- مباحث مربوط به انقلاب اسلامی و تمدن شیعه
    
و- غرب‌شناسی
   
آنچه در همه‌ی مباحث مورد توجه بوده، عبارت است از داشتن روح استمرار برای یافتن نکته‌ای عمیق‌تر از آنچه در ابتداء، هر انسانی می‌داند. و لذا ارزش مباحث وقتی روشن می‌شود که خود را در دراز مدت در اختیار مباحث قرار دهیم تا طرحی برای تنظیم کل شخصیت خود دریابیم و قدمی فراتر از آنچه هستیم برداریم، و در یک کلمه دستمان را به مطالب بدهیم و بالا برویم، نه این که پای مطالب را بگیریم و پایین بکشیم.
    
برادر و خواهرم! باید با مباحث قرآن و نهج‌البلاغه زندگی کنی، چگونه است که زندگی کردن برای ما انتها ندارد و همواره در صدد به محتوا رساندن زندگانی هستیم، همین‌طور اُنس داشتن با قرآن و نهج‌البلاغه باید عین زندگی کردن باشد، تا إن‌شاء‌الله پس از مدت طولانی به چیزهایی نایل شویم که فقط آن کس که رسیده است می‌فهمد که ضرر نکرده است. عمده، دقت و استمرار است که نتیجه‌بخش است.
   
اگر می‌خواهی این دشت طولانی را  طی کنی، هفته‌ای یک جلسه از قرآن و یک جلسه از نهج‌البلاغه کافی است، و رویِ هم رفته بهتر است به ترتیب تاریخ طرح مباحث آن‌ها را پی‌گیری کنید. اگر بتوانید پس از مطالعه‌ی چند جلسه، یادداشت‌های‌ خود را با دوستانتان  مباحثه کنید نتیجه بیشتری می‌گیرید.
    
وقتی پذیرفتید که راه‌های عمیق را اندیشه‌های عمیق می‌گشایند، و کسانی که می‌توانند عمیق بیندیشند اگر خود را با افکار عادی سرگرم کنند، به خود جفا کرده‌اند، پس به این نتیجه می‌رسید که نمی‌توان خود را از افکاری همچون ملاصدرا و امام خمینی و علامه‌طباطبایی«رحمة‌الله‌علیهم» و آیت‌الله‌جوادی‌آملی«حفظه‌الله» و امثالهم بی‌نیاز دانست و اگر به چنین تحلیلی رسیدید، باید عنایت داشته باشید که لازم است با مطالب مطرح شده که عموماً حاصل آثار دانشمندان فوق‌الذکر است، به عنوان درس برخورد کرد.
 
برای ابتدای کار و استفاده‌ی بهتر، روش زیر را پیشنهاد می‌کنیم:
    1-
در حین گوش‌دادنِ مباحث، سعی بفرمایید مطالب اصلی بحث را، یادداشت‌برداری کنید و یک دفتر جهت این امر اختصاص دهید تا در سال‌های بعد نیز بتوانید به آن رجوع فرمائید.
   2-
سعی بفرمائید چند نفره  مباحث را تعقیب کنید و پس از آن‌که هرکس به طور فردی مبحث مربوطه را گوش داد و یا از کتاب و جزوه مطالعه نمود و یادداشت‌برداری کرد، یادداشت‌های خود را با همدیگر مباحثه کنید و این مباحثه هفته‌ای یک بار انجام شود.
   3-
بعد از مدتی که به همین منوال کار کردید، مباحث قرآنی را در تفسیر المیزان تعقیب کنید.
سیر مباحث و چگونگی پیگیری آن‌ها
 1-
مقدمات اولیه
   
الف – کتاب «جوان و انتخاب بزرگ»
   
ب- کتاب «آشتی با خدا » همراه با مباحثه و بدون عجله.
   
ج- کتاب «ده نکته از معرفت ‌نفس» همراه با سی‌دیِ شرح آن و در صورت امکان، مباحثه با همدیگر.
   
د- کتاب «از برهان تا عرفان» (برهان صدیقین) همراه با سی‌دی
2-
مباحث قرآنی: تفسیر سوره‌های ذیل را به ترتیبی که مطرح شده پیشنهاد می‌کنیم:
    
زمر- شوری- صاد- عنکبوت- قصص- نباء- واقعه- فاطر- نمل- انفال- ق- سبأ-طور- روم- محمّد(ص)
3-
مباحث نهج‌البلاغه: پس از نامه 31، خطبه‌‌های زیر را به ترتیبی که نوشته شده (از راست به چپ) پیشنهاد می‌کنیم:
      83- 182- 86- 87- 222- 223- 224- 230- 111- 1- 2- 3- 4- 5- 193- 194-  160- 161- 162- 164- 163- 49- 114- 49- 114- 113
4-
مباحث پایه: لازم است همواره در تصحیح و تقویت عقاید خود تلاش نمود و در این راستا مباحث زیر را پیشنهاد می‌کنیم:
    
الف- مبحث توحید: پس از مباحث «آشتی با خدا» و «ده نکته از معرفت نفس»، مباحث «برهان صدیقین» و «برهان حرکت جوهری» در کتاب « از برهان تا عرفان»، همراه با سی‌دی و تفسیر سوره‌های حدید جلسات 1 تا 4- سوره زمر-  شرح نهج‌البلاغه خطبه‌های 1 و 186 و 163 و 114.
   
ب- مبحث معاد که عبارت است از مباحث معاد در 8 جلسه، و کتاب «معاد؛ بازگشت به جدّی‌ترین زندگی» همراه با سی‌دی، و تفسیر سوره‌های نبأ- واقعه -  قیامت -  نازعات و شرح نهج‌البلاغه خطبه‌های 83- 221- 230.
  
ج- مبحث نبوت که عبارت است از: چه نیازی به نبی؟ - کتاب «جوان و انتخاب بزرگ»- مباحث نبوت در 7 جلسه، و سی‌دی مربوط به نبوت و سوره‌هایی که بحث نبوت در آن‌ها مطرح شده است.
   
د- مبحث امامت که می‌توان در سی‌دی مخصوص این بحث و کتاب «مبانی نظری و عملی حبّ اهل‌البیت(ع) و کتاب‌های «مبانی معرفتی مهدویت» و «جایگاه و معنی واسطه‌ی فیض» و «مقام لیلة‌القدری فاطمه(س)» و «بصیرت حضرت فاطمه(س)» و جزوات مربوط به امامت و شرح حدیث «حقیقت نوری اهل‌البیت(ع)» و شرح زیارت جامعه‌ی کبیره استفاده نمائید. در این راستا مباحث مربوط به حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) و سایر ائمه قابل پیگیری است.
  
ه- مباحث مربوط به عدل الهی که می‌توان آن را در سی‌دی مربوطه پیگیری نمود.
  5-
در مورد مسائل اخلاقی و آداب سلوکی؛ مباحث: « ای اباذر » و مباحث شرح حدیث «جنود عقل و جهل» و شرح «دعای مکارم‌الاخلاق» و «مناجات‌التائبین» و شرح حدیث «یابن‌جندب» و شرح دستورالعمل‌های سلوکی آیت‌الله‌بهجت«رحمة‌الله‌علیه» و شرح کتاب «آداب‌الصلوة» و شرح حدیث «عنوان بصری» و شرح «نهج‌الفصاحة» و شرح «زیارت جامعه‌ی کبیره» را دنبال بفرمائید.
6-
در مورد تحلیل جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی و تمدن شیعه‌و غرب شناسی:
      
الف- کتاب‌ها و جزوات و مباحث مربوط به امام‌خمینی«رحمة‌الله‌علیه» و انقلاب اسلامی
      
ب- کتاب‌های «گزینش تکنولوژی از دریچه‌ی بینش توحیدی» و «علل تزلزل تمدن غرب» و کتاب «فرهنگ مدرنیته و تَوهّم» وجزوه‌ی «شیعه و تمدن‌زایی»  و کتاب «بصیرت فاطمه(س)»، و از همه مهم‌تر مباحث مربوط به امام زمان(ع) را مطالعه فرمایید.
     
برای اطلاع بیشتر از عناوین مباحث طرح‌شده و جستجوی موضوعی، می‌توانید به سایت «لُبّ‌ المیزان» رجوع نمایید.LOBOLMIZAN .ir                
ترتیب پیشنهادی مطالعه جزوات و کتاب‌های استاد طاهرزاده
   
از آن‌جایی که تهیه‌ی کلیه‌ی سی‌دی‌های طرح قبلی برای همه‌ی عزیزان مقدور نیست، طرح زیر را نیز پیشنهاد می‌کنیم:
    
الف- کتاب «جوان و انتخاب بزرگ»
    
ب- چه نیازی به نبی؟
    
ج- فلسفه‌ی تقلید
    
د- کتاب «آشتی با خدا»
    
ه- کتاب «ده نکته از معرفت‌نفس» همراه با سی‌دی
    
و- کتاب «فرزندم این‌چنین باید بود»
    
ح- کتاب «از برهان تا عرفان» همراه با سی‌دی
    
ط- کتاب «معاد؛ بازگشت به جدّی‌ترین زندگی » همراه با سی‌دی
    
ی- کتاب «صلوات بر پیامبر(ص)؛ عامل قدسی شدن روح»
    
ک- مباحث مادّی شدن دین جلسات 1 تا 4
مباحث سیاسی اجتماعی از منظر تشیع
غدیر، اتمام حجتی گویا
غدیر، ظهور مدیریت اجرایی دین
ریشه‌ی اصلی غم فاطمه(س)
کتاب «بصیرت حضرت فاطمه(س)چه شد که کار به قتل حسین(ع)کشید؟
کربلا از چشم عقل و عاطفه
کربلا، سیر عشق الهی
عصبیت، انگیزه‌ی مبارزه با امام‌حسین(ع)
کتاب «زیارت عاشورا؛ اتحادی روحانی با امام‌حسین(ع
کربلا در سطوح مختلف تحلیل
کتاب «کربلا؛ مبارزه با پوچی‌ها»
امام‌صادق(ع) و شبهه‌شناسی
فرهنگ انتظار؛ حضور در تاریخ توحیدی

شناخت مقام اهل‌البیت(ع) و امامت
کتاب «مبانی نظری و روش‌های عملی حبّ اهل‌البیت(ع

فاطمه(س)؛ مظهر عبودیت
کتاب «مقام لیلة‌القدری حضرت فاطمه(س
کتاب «مبانی معرفتی مهدویت»
کتاب «دعای ندبه؛ زندگی در فردایی نورانی»
کتاب «جایگاه و معنی واسطه‌ی فیض»

مباحث مهدویت و انتظار
کتاب «مبانی معرفتی مهدویت»
کتاب «جایگاه و معنی واسطة فیض»
کتاب «دعای ندبه؛ زندگی در فردایی نورانی»
کتاب «زیارت آل یس، نظر به مقصد جان هر انسان»
برکات انتظار
بصیرت و انتظار فرج
آخرالزمان؛ شرایط ظهور باطنی‌ترین بُعد هستی
معنی و عوامل ورود به عالَم بقیة‌الله
رجعت در حوزه‌ی عقل و نقل
فرهنگ انتظار؛ حضور در تاریخ توحیدی

غرب‌شناسی
کتاب «گزینش تکنولوژی از دریچه‌ی بینش توحیدی»
کتاب «علل تزلزل تمدن غرب»
کتاب «فرهنگ مدرنیته و تَوهّم»، همراه با سی‌دی
سنت سقوط تمدن‌ها از نظر قرآن


سنت سقوط تمدن‌ها از نظر قرآن
سلسله مباحث «تمدن‌زایی شیعه»
تاریخ فلسفه‌ی غرب
کلام جدید

انقلاب اسلامی و جایگاه آن در جهان معاصر
کتاب «انقلاب اسلامی؛ بازگشت به عهد قدسی»
کتاب «جایگاه إشراقی انقلاب اسلامی در فضای مدرنیسم»
کتاب «امام‌خمینی«رحمة‌الله‌علیه» و خودآگاهی تاریخی»
کتاب «انقلاب اسلامی؛ برون‌رفت از عالَم غربی»
انقلاب اسلامی؛ بازگشت به هویت اصیل اسلامی و نفی مدرنیته
انقلاب اسلامی، تقابل تمدن دینی با تمدن غربی

شناخت آداب ماه رجب و ماه رمضان
کتاب «روزه؛ دریچه‌ای به عالم معنا»
کتاب «ماه رجب؛ ماه یگانگی با خدا»
راه‌های استفاده‌ی بیشتر از ماه رمضان
گوهر اصلی ماه رمضان
رمضان؛ دریچه‌ی رؤیت
اعتکاف و چگونگی ورود به عالم آن

شناخت دعا و جایگاه آن در صعود انسان
شرح مناجات التّائبین
نقش دعا در زندگی، و نظری گذرا در آداب زیارت
شرح دعای مکارم الاخلاق
کتاب «زیارت عاشورا؛ اتحاد روحانی با امام حسین(ع
کتاب «زیارت آل یس؛ نظر به مقصد جان هر انسان»
شناخت حج
حقیقت حج
وظیفه‌ی حجاج در برگشت از حج
تعلیم و تربیت و آداب سلوکی آن
کتاب «ادب خیال، عقل و قلب»
جایگاه تفسیر المیزان و روش استفاده از آن
مرزهای ارتباط بین زن و مرد، یا فلسفه‌ی نگاه و حجاب
کتاب «زن؛ آن‌گونه که باید باشد»
هنر مُردن
کتاب «جایگاه رزق انسان در هستی»
کتاب «فرزندم این‌چنین باید بود» جلد 1 و 2
شرح دستورالعمل‌های سلوکی آیت‌الله‌بهجت«رحمة‌الله‌علیه»
کتاب «عالَم انسان دینی»
انسان از دیدگاه اسلام

راه‌های معنی‌دارکردن و ثمربخشی زندگی دینی
 
راه‌های افزایش دین‌باوری
 
کتاب «هدف حیات زمینی آدم»
کتاب «چگونگی فعلیت‌یافتن باورهای دینی»، همراه با سی‌دی
 
کتاب «آنگاه که فعالیت‌های فرهنگی پوچ می‌شود»، همراه با سی‌دی

مباحث مربوط به توحید
کتاب «از برهان تا عرفان» (شرح برهان صدیقین و حرکت جوهری)، همراه با سی‌دی
کلیّات عرفان نظری
شرح نهج‌البلاغه خطبه‌ی 1 و خطبه‌ی 163، همراه با سی‌دی

مباحث معاد و قیامت
کتاب «معاد؛ بازگشت به جدّی‌ترین زندگی» همراه با سی‌دی
چگونگی حیات بدن اُخروی

 شبهات و جوابگوی به آن‌ها
غفلت از مقام نبوت در پوشش تمجید از حضرت محمد(ص) (نقد سخنان دکتر سروش)
نقد نظریه‌ی «قبض و بسط» از دکتر سروش
قرآن؛ قرائت نبیّ از جهان یا نزولی از طرف پروردگار؟ (نقد سخنان آقای شبستری)
ولایت فقیه، مخالفت‌ها و موافقت‌ها (نقد نظریه‌ی آقای کدیور)
کلام جدید
جبر و اختیار و مشیّت الهی
کتاب «جایگاه جنّ، شیطان و جادوگر در عالم»