در نظام بین الملل جدید، رویکرد سخت افزارانه جای خود را به رویکرد نرم افزاری داده است. رهیافتی که از سوی مراکز مطالعاتی، کانون های تفکر و مؤسسات وابسته به بنیادهای غرب اشاعه یافته است. شواهد زیادی وجود دارد که آشکار می سازد از آغاز چهارمین دهه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دنیای غرب بر دامنه و شدت این اقدامات در قلمروی فرهنگی افزوده است. از همین رو ضروری است، مبانی، دامنه و سایر ابعاد آن هر چه بیشتر و بهتر بازشناخته شود...

سیر مطالعاتی زیر شما را در آشنایی بیشتر با این قلمروی فرهنگی کمک می کند :

از تهاجم فرهنگی تا جنگ نرم، واکاوی مختصات منازعه نرم در کلام رهبر انقلاب

مجتبی احمدی، ابوذر زارع درخشان، حسین همازاده ابیانه

معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین

جنگ نرم نبردی همه‌جانبه، تدریجی، متناوب و منعطف است که اهداف داخلی آن، دربرگیرندة فروپاشی، استحال و بی‌ثبات‌سازی‌ است. در بعد داخلی، از جنگ نرم در تاکتیک‌های مختلفی نظیر: مشروعیت‌زدایی، اعتقادزدایی از نظام، ایجاد نارضایتی و... استفاده می‌شود. در بعد بین‌المللی نیز هدف جنگ نرم مهار منزوی‌سازی ایران از طریق اعمال محدودیت است. در کتاب حاضر، با تکیه بر بیانات مقام معظم رهبری، دربارة ابعاد گوناگون جنگ نرم، به بررسی این موضوع در ده فصل با عنوان‌هایی چون: چرایی جنگ نرم؛ اهداف آن؛ عوامل زمینه‌ساز؛ بازیگران و...، پرداخته شده است.

 

رویکرد دینی در تهاجم فرهنگی

اصغر افتخاری

پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم

این کتاب شامل تصویر و نمایی کلی از بُعد دینی تهاجم فرهنگی است. نویسنده در بخش نخست کتاب، ضمن بررسی پیشینه تاریخی تهاجم فرهنگی و وضعیت تاریخی دین مسیحیت و یهودیت، بیان می کند که این ادیان در طول تاریخ دستخوش تحریف شده و همین امر، راز تهاجم سایر ادیان به دین مبین اسلام می باشد.

فصل دوم کتاب، تعریف کاربردی و تحلیلی از واژه های دین و تهاجم فرهنگی ارائه می دهد. در این تعریف، دین مجموعه ای از عناصر اساسی از جمله «شریعت»، «سیرت» و «مذهب» است. این تعریف با تعریفی که از مفهوم تهاجم فرهنگی در بعد دینی ارائه شده همخوانی دارد. همچنین اَشکال عمده تهاجم فرهنگی، یعنی تحمیل فرهنگی، تخریب فرهنگی و تسلیم فرهنگی تبیین می شود.

فصل سوم با تعریف تخریب فرهنگی آغاز می شود، نویسنده در این بخش اظهار می دارد که تخریب فرهنگی تلاشی در راستای محو ارزشها و مقدسات اسلامی است. این فصل در برگیرنده مسایلی از قبیل ارزش زدایی، خداشناسی، انسان شناسی، تقدس زدایی، ... می باشد.

فصل چهارم، مختص دومین بُعد از تهاجم فرهنگی، یعنی تهدید دین است و شامل بحث در حوزه های ذیل می باشد: 1) علم و دین 2) دین و سیاست 3) دین و دنیا

در فصل آخر کتاب، بعد سوم از تهاجم فرهنگی، یعنی ابزارهای تهاجم فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در مجموع این کتاب در تبیین مصادیق و زوایای تهاجم فرهنگی، عمده ترین شاخصه ها و مؤلفه های دینی را بازیابی و تحلیل و معرفی می کند.

 

مطالعات انتقادی استعمار مجازی آمریکا

سعید رضا عاملی

امیرکبیر

استعمار دوره‌های متفاوتی را پشت سر گذاشته است . در دوره استعمار کهن ، فیزیک جهان از طریق اکتشافات سرزمینی ، جنگ و قدرت سخت و استفاده از شگردهای استعمار سیاسی ، تحت سلطه اروپا قرار گرفت . در دوره بعد که از آن به استعمار نو تعبیر می‌شود ؛ فرهنگ و اندیشه ملت‌ها استعمار شد و با روش‌های مختلف برای عقب نگه‌داشتن کشورها از طریق سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی تلاش شد . در دوره استعمار مجازی ، ایالت متحده آمریکا قله‌دار فضای سلطه و استعمار بوده است . از آنجا که هدف استعمار در درجه اول مسخ فکری فرد و جامعه مستعمره بوده است ؛ در استعمار مجازی که از ساز و کارهای قدرت نرم استفاده می‌شود ، هدف اصلی از بین بردن استقلال رای کاربران و عضویت آنها در جامعه فرهنگی آمریکاست

از دیدگاه نویسنده کتاب حاضر ، یاهو ، ام . اس . ان ، گوگل ، فیس بوک ، توئیتر ، ویکی‌پدیا ، یوتوب و همچنین آی . ام . دی . بی از جمله هشت امپراتوری مجازی مورد مطالعه هستند که هریک به تنهایی قدرت نرم قابل توجه‌ای برای گردانندگان آن و کشور ایالات متحده آمریکا ایجاد کرده است ... .

کتاب «مطالعات انتقادی استعمار مجازی آمریکا» با عناوین مطالعه انتقادی yahoo، مطالعه انتقادی msn، مطالعه انتقادی google، مطالعه انتقادی facebook و همچنین مطالعه انتقادی twitter به بررسی ابعاد گوناگون قدرت نرم و امپراطوری جنگ مجازی می پردازد.

 

از مُلک سلیمان تا مُلک مهدی؛ نشست های تخصصی سینمای دینی

معاونت فرهنگی دانشگاه تهران

«از مُلک سلیمان(ع) تا مُلک مهدی(عج)» دربردارنده مشروح 12 نشست تخصصی با موضوعات گوناگون در خصوص سینمای دینی است که به منظور بررسی راهکارها و موضوعات اساسی در سینمای دینی در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شده است. نویسنده کتاب ضمن تأکید بر شناخت و معرفی معیارهای سینمای دینی، می‌نویسد: «سینمای دینی و فیلم قرآنی گرچه مدتی است مورد اقبال جامعه هنری و فیلم‌سازان قرار گرفته است، اما در حوزه تعریف، دست‌خوش نظریات و تشتت انظار است؛ در نگاهی فراگیر در بیان فیلم قرآنی می‌توان گفت: فیلم قرآنی فیلمی است که بتواند محتوا و مضامین بلند قرآنی و نیز موضوعات مرتبط با قرآن کریم را مطابق با ساحت توحیدی این کتاب آسمانی به تصویر درآورد و در نتیجه موجب تعالی‌بخشی، آگاهی، باور و افزایش احساسات مخاطبان نسبت به قرآن و آموزه‌های قرآنی شود.» «بر چشمه‌سار ولایت» عنوان نخستین فصل این اثر است که در آن کارنامه فیلم ملک سلیمان(ع) در بیانات مقام معظم رهبری مطرح شده است. ایشان در دیداری که با دست‌اندرکاران و سازندگان این فیلم دینی داشتند، خطاب به سازندگان این فیلم فرمودند: «شما غریبید، چون اصیل‌اید. باید بایستید و به شرط مقاومت می‌مانید. به حمدالله در مسیر هستید. سابقاً کسانی در مسیر بودند، بعضی خوش درخشیدند، اما نتوانستند بمانند. خیلی حاشیه پیدا کردند و جدا شدند. تعداد محدودی هستید، باید بمانید، استقامت کنید و در این مسیر خسته نشوید.»

 

راز رسانه

نادر طالب زاده

راه/ نشر معارف

«راز رسانه» مجموعه گفتارها و گفتگوهای نادر طالب زاده است که به همت «یاسر عسکری» و از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شده است. کتاب دارای چهار فصل است، فصل نخست زندگی‌نامه و فعالیت‌های نادر طالب زاده را بررسی می‌کند. فصل دوم با عنوان رسانه و سیاست، به بحث‌های مهمی همچون، «نسبت هنر و ایدئولوژی»، «تصویر انقلاب اسلامی در رسانه‌های غربی»، «مبارزه با تحقیر رسانه‌‌ای غرب»، «سیاستگذاری در حوزه رسانه»، «جنگ نرم و استراتژی رسانه‌های داخلی» و «رسانه، فقط پیام نیست»؛ می‌پردازد. در فصل سوم به نگاه شهید سیدمرتضی آوینی درباره مستند رسانه و سینما پرداخته می‌شود اطلاع از این که شهید آوینی گفته بود: «طالب‌زاده دیده‌بان انقلاب است» این کتاب و خصوصاً این فصل را خواندنی‌تر خواهد کرد. موضوع فصل چهارم نیز نسبت فرم و محتوا در برنامه تلویزیونی «راز» است.

 

راهنمای فیلم روزنه

بهزاد رحیمیان

روزنه

در کتاب «راهنمای فیلم روزنه 2000 تا 2013» به معرفی، نقد و بررسی، خلاصه داستان و مرور فیلم های سینمایی جهان در طی بیش از یک دهه اخیر (از سال 2000 تا 2013 میلادی) پرداخته شده و به روایتی یک دایره المعارف فیلم و سینمای کامل می باشد. این کتاب، راهنمای بیش از 2000 فیلم (با احتساب فیلمهای بین متنی) سینمای جهان در طی سالهای ذکر شده می باشد. برای انتخاب فیلمها پیش از هر چیز این اصل بدیهی مدنظر بوده که مخاطب کتاب، ایرانی است. بنابراین فیلم‌هایی انتخاب شده اند که بطور عمده تماشاگر عام و در مواردی خاص ایرانی امکان دیدن آنها را بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون از طریق  CD و DVD داشته است.

 

هالیوود و فرجام جهان

سید ابوالحسن علوی طباطبایی

هلال

کتاب «هالیوود و فرجام جهان» کتابی است که به بررسی سیاست های آمریکا در صنعت سینما در طی ۱۰۰ ساله اخیر می پردازد. این کتاب همزمان با بررسی مسائل تاریخی معاصر در عرصه سیاست و قدرت، به نشان دادن هم سویی سیاست‌گذاری های هالیوود با مسائل جهانی و چگونگی ترویج تفکر حاکم بر سیاست آمریکا پرداخته است. کتاب، در بخش اول نشان می دهد که تا قبل از سقوط شوروی، سینمای هالیوود با تهدید نشان دادن بمب اتم، سعی داشت جهان را از مجهز شدن شوروی به این سلاح بترساند تا به این وسیله همگان را در مقابل شوروی در جبهه ای که به وسیله آمریکا رهبری می شد، متحد کند. در بخش دیگر کتاب به بررسی رویکرد آخرالزمانی هالیوود پس از سقوط شوروی می پردازد که در آن، تهدید اصلی، اسلام انقلابی تلقی شده و نشان می دهد چگونه این فیلم ها در صددند که با تهدید خواندن اسلام، جهان را به همراهی آمریکا برای مقابله با اسلام فراخوانند. نویسنده کتاب در هر بخش کتاب با بیان گزیده ای از فیلم های مختلف، سعی دارد ادعای خویش را به کرسی اثبات نشانده و مظاهر این سیاست را رمزگشایی کند. به مناسبت موضوع کتاب، مؤلف به بررسی عقاید ایوانجلیست ها که بر سینمای آمریکا مسلطند نیز پرداخته است.

 

رسانه های آمریکا، راهبردها و کارکردها

محمدرضا محمدخانی

اداره کل پژوهش های سیما

امروزه رسانه ها در شکل دهی افکار عمومی جایگاه مهمی دارند. از آنجا که بیش تر رسانه های عمومی جهان طبق سیاست ایالات متحده آمریکا اداره می شوند، در این کتاب افق های اصلی حرکت رسانه های آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا راهبردهای ارائه شده در کتاب حاضر می تواند جهت شناخت ابعاد شکل گیری افکار عمومی و مولفه های سیاسی-رسانه ای به پژوهشگران یاری رساند. این راهبردها در سه حوزه نرم افزاری شامل: شکل دهی افکار عمومی، دروغ پردازی خبری و سانسور خبری، و نیز یک حوزه نرم افزاری- سخت افزاری شامل: تسلط بر رسانه های جدید(اینترنت)، دسته بندی می شود.

بررسی کارکردهای رسانه ای از دیگر مباحث این کتاب است که میزان تاثیر سیاست ها و راهبردها را معین می سازد. در بخش پایانی کتاب، مالکیت رسانه ای بررسی شده تا زنجیره شناخت چیستی، چرایی و چگونگی تحقق اهداف سیاسی- رسانه ای تکمیل شود.