مراسم رونمایی از کتاب «ساختمان های با ارزش تهران» با حضور مدیران شهری و علاقه مندان برگزار شد...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان زیباسازی شهرتهران، دکتر علیزاده در مراسم رونمایی کتاب با بیان اینکه سازمان زیباسازی با تملک ساختمان های با ارزش تلاش کرده تا از آنها نگهداری کند، گفت: با توجه به قدمت تاریخی تهران و وجود ساختمان های باارزش تلاش کرده ایم تا این ساختمان ها را برای تهران حفظ کنیم.

او با اشاره تملک خانه اتحادیه و فعالیت هایی که در آن در حال انجام است، ادامه داد: با توجه به نگاهی که به موضوع ساختمانها در سازمان وجود دارد پیشنهاد انتشار کتاب «ساختمان های با ارزش تهران» مورد استقبال قرار گرفت.
دکتر علیزاده با تاکید بر اینکه سازمان زیباسازی در سالهای اخیر تالیفات خوبی در حوزه زیبایی، معماری و شهر داشته است و تلاش کرده در این حوزه حمایت های لازم را داشته باشد، افزود: در انتشارات خود به محوریت ترجمه هم توجه کرده ایم و دستاوردهای چشم گیری در حوزه مطالعات اینچنینی برای شهر تهران روی داده است.
در ادامه جلسه، دکتر موسی حجت که گردآوری کتاب را به عهده داشت به ارائه توضیحاتی در خصوص کتاب پرداخت و گفت: ساختمان ها در طول زمان تفاوت های عمده ای داشته اند و در این کتاب تلاش کرده ایم تا با دسته بندی آنها را در یک مجموعه ارزشمند ماندگار کنیم.
او با اشاره به فعالیت های مطالعاتی صورت گرفته در خصوص جمع آوری محتوای کتاب، ادامه داد: در تهران ساختمان هایی بود که فراموش و رها شده بودند و با یک تیم مجهز نزدیک به ۱۸۰۰ ساختمان شناسایی و ۵ هزار عکس در مورد آنها تهیه شد و در نهایت در یک مجموعه ۳۵ جلدی آنها را دسته بندی کردیم تا بتوانیم با تکیه بر پارامترهای تعریف شده درمورد ارزش‌گذاری آنها برنامه ریزی کنیم.
دکتر موسی حجت با اشاره به اینکه با تصمیم گیری در خصوص انتشار کتاب تلاش کردیم تا اطلاعات گردآوری شده را به روز کنیم، افزود: کتاب «ساختمان های با ارزش تهران» یک شروع خوب است و می‌توان امیدوار بود با رفع نواقص و کاستی های موجود در کتاب در مراحل بعد اطلاعات موجود در کتاب را کاربردی کرده و در اختیار علاقه مندان بگذاریم.
مهندس بهشتی در ادامه با اشاره به اینکه انتشار این کتاب بعد از ۲۳ سال از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران قابل تقدیر و تشکر است، گفت: متاسفانه در ابتدا ضرورت انتشار این کتاب برای خیلی ها مشخص نبود اما بعد از این همه سال با بازنگری در محتوای کتاب مشخص شد ساختمان های با ارزش تهران نیازمند یک مستندسازی در قالب یک کتاب می باشد و این بسیار حائز اهمیت است.
او با بیان اینکه اگر در همان سالها این مستندسازی صورت گرفته بود، مدیریت شهری درمورد بسیاری از ساختمان ها می‌توانست راحت‌تر تصمیم گیری کند، ادامه داد: کار انتشار کتاب از سوی سازمان زیباسازی و حمایت آقای ایازی از آن قابل قدردانی است.
در ادامه جلسه رونمایی از کتاب «ساختمان های با ارزش تهران» دکتر محمدهادی ایازی، مولف کتاب با اشاره به اینکه متاسفانه معماری بناهای تهران بخصوص بناهای زیبا و ارزشمند چندان مورد توجه نیست، گفت: با انتشار این کتاب تلاش کردیم تا سهم خود را در این حوزه به شهر تهران بپردازیم و برای نسل های آینده اثرگذار باشیم.
او با اشاره به اینکه بسیار از افرادی که سالهاست در خارج از ایران ساکن هستند دوست دارند از وضعیت کنونی شهر تهران تصویر ذهنی داشته باشند، افزود: فعالیت هایی نظیر انتشار این کتاب میتواند این نیاز را برای آنها برطرف کند.
دکتر ایازی ضمن قدردانی از سازمان زیباسازی شهر تهران برای انتشار این کتاب، ادامه داد: باید تلاش کنیم تا نسل آینده نسبت به تهران تصویر ذهنی خوبی داشته باشد به همین خاطر کارهایی که قابلیت عرضه به نسل آینده را داشته باشد باید جمع‌آوری و همواره مورد حمایت قرار گیرد.
در پایان این مراسم با حضور سیدمحمدهادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت، و مولف کتاب، دکتر خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، مهندس سیدمحمد بهشتی، د کتر موسی حجت گردآورنده کتاب، دکتر محیط طباطبایی و مهندس علی اکبر سعیدی از کتاب «ساختمان های با ارزش تهران» رونمایی شد.