بسته مطالعاتی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله|

بسته مطالعاتی پیامبر اعظم(ص) پیشنهاد ۱۰ کتاب با موضوع پیامبر(ص) می باشد که به پیشنهاد اساتید و کارشناسان انتخاب شده است. معرفی و توضیح کتب در ذیل آمده است.

.

۱، فروغ ابدیت؛ تجزیه و تحلیل کاملی از زندگانی پیامبر اکرم (ص)

نویسنده: جعفر سبحانی

ناشر: بوستان کتاب

پیرامون زندگانی پیامبر اسلام(ص)، بزرگ‌ترین پیشوای بشر، کتاب‌ها و رساله‌های زیادی نوشته شده است ولی بیشتر این کتاب‌ها، یکی از دو اشکال را دارد: یا کتاب به صورت وقایع‌نگاری و بیان متون حوادث تاریخی است، ‌بدون این‌که در آن‌ها تجزیه و تحلیل و داوری صحیح و بررسی انجام بگیرد، حتی گروهی از بیان علل و انگیزه‌ی رویدادهای اسلامی و نتایج و ثمرات آن‌ها نیز پرهیز نموده‌اند. و یا این‌که یک سلسله حدسیات بی‌اساس و اجتهادهای بی‌دلیل، به عنوان قضاوت بررسی و قضاوت با بیان حوادث آمیخته گردیده، و به نام کتاب تحقیقی، ‌تاریخی در اختیار علاقه‌مندان تاریخ اسلام گذارده شده است. اما کتاب «فروغ ابدیت»؛ تاریخی است روشن و گویا از زندگی پیامبر بزرگ اسلام(ص)، که به اتکاء بزرگ‌ترین مدارک تاریخی اسلام تهیه شده و با قلمی کاملاً روان و شیوا نگارش یافته است. یکی از مزایای مهم این کتاب این است که؛درآن تنها به ذکر حوادث تاریخی قناعت نشده؛ بلکه سعی شده تجزیه و تحلیل لازم، درباره‌ی علل حوادث گوناگون و نتایج آن‌ها، آن‌چنان که شیوه‌ی یک نویسنده‌ی محقق است به عمل آید، تا هدف نهایی که همان آموزنده بودن تاریخ است، به طور کامل بیان گردد. امتیاز مهم دیگر این کتاب این است که؛ با مدرک تاریخی شیعه، کاملاً منطبق است و از افسانه‌ها و خرافاتی که دست‌های آلوده به تاریخ زندگی پیشوایان بزرگ اسلام آمیخته است، خالی می‌باشد. مطالعه‌ی دقیق این کتاب به عموم مسلمانان روشنفکر مخصوصاً «جوانان عزیز» توصیه می‌گردد و امید است جوانان پرشور و باایمان بتوانند با الهام از زندگی پر افتخار پیامبر(ص)، طرح یک زندگی نوین و پر افتخار را برای خود بریزند. کتاب فروغ ابدیت، در موارد اختلاف میان تاریخ‌نویسان اهل تسنن و شیعه، عقیده‌ی نویسندگان شیعه را با مدارک و شواهد تاریخی، روشن و مبرهن ساخته و هر نوع شبهه و اشکال را در حقانیت نظر به شیعه برطرف ساخته است. این کتاب قبلاً در مجله‌ی علمی «درس‌هایی از مکتب اسلام» به صورت سلسله مقالات، چاپ شده است، ولی به درخواست گروهی از خوانندگان، پس از تجدیدنظر کامل، به صورت کتابی نفیس و قابل اعتماد در اختیار علاقه‌مندان تاریخ اسلام قرار گرفته است، مندرجات کتاب حاضر در دو جلد شامل شصت و پنج فصل می‌باشد.
این کتاب با بیانی روشن ومنابعی معتبر ،به توضیح و شرح وقایع و حوادث مهمی از تاریخ زندگانی پیامبر که امور زندگی بیش تری دارد، پرداخته است.

از ویژگی های برجسته این نوشتار ارزشمند، انطباق کامل آن با مدارک واسناد شیعه است. در این کتاب، اوضاع و احوال عرب های پیش از اسلام و شبه جزیزه عربستان، نیاکان پیامبر ،میلاد ،جوانی، بعثت و حوادث سال اول تا یازدهم هجرت پیامبر ،همراه با تحلیل و توضیح آمده است.


۲، شعاعی از نیر اعظم؛ رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حضرت محمد(ص)

نویسنده: گرد آوری موسسه فرهنگی – هنری راه فخر الائمه

ناشر: سروش

در این کتاب می‌توان طیف گسترده‌ای از داده‌ها و تحلیل‌های ارزشمند را یافت که به‌گونه‌ای منظم و منطقی سامان یافته‌اند و به مسائلی چون «ویژگی‌های رسول اعظم و عصر بعثت»، «ماجرا و حقیقت بعثت نبی مکرم اسلام»، «رویدادنگاریِ دوران پیامبری حضرت ختمی مرتبت و پایه‌گذاری تمدن اسلامی»، «نقش اهل بیت در نهضت نبوی» و «وظایف مسمانان نسبت به پیامبر و آموزه‌های او» پرداخته‌اند؛ گستردگی اطلاعات کتاب تا اندازه‌ای است که می‌توان گفت سرفصل‌ها و اشاره‌هایی ارزشمند دربارة هرچه که انسان معاصر بخواهد درباره پیامبر گرامی اسلام بداند، در آن یافت می‌شود.»

یکی از ویژگیهای منحصربفرد این کتاب این است که‌ در کنار جمع‌آوری جامع و طبقه‌بندی دقیق بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) و همچنین امام خمینی(قدس سره)، نوع گرایشِ برترین نویسندگان جهان اسلام ـ که در خصوص پیامبر معظم اسلام(صلی‌الله علیه و آله و سلم) به نگارش کتاب و مقاله اقدام کرده‌اند ـ را مورد بررسی قرار داده و در قالب کتاب‌شناسیِ نسبتاً جامعی، نوعِ نگاه و حجمِ پردازش هر یک از سرفصل‌های موضوعیِ مرتبط با پیامبر اسلام را در معتبرترین کتب قدیم و جدید، با دیدگاه‌های علمی حضرت امام و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مقایسه می‌‌‌کند.


۳، سیمای پیامبر اعظم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در آینه نهج‌البلاغه

نویسنده: آیت الله مصباح یزدی

ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

این کتاب، حاصل گفتارهای حضرت استاد درباره پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است که با هدف ارایه تفسیری بر بخش‌هایی از سخنان امیرمؤمنان، حضرت علی علیه السلام درباره نبوت و پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و پاسخ‌گویی به بخشی از عقاید شبهه‌افکنان درباره گستره دعوت انبیا سامان یافته است. نوشتار حاضر در ۳ فصل توسط حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی عزیزی‌کیا نگارش یافته و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

فصل نخست این کتاب با پرسش درباره راز بعثت انبیا آغاز می‌شود و در ادامه می‌کوشد با توجه به سخنان گران‌بار امیرمؤمنان حکمت بعثت پیامبران را واکاوی کند. فراخوان مردم به یادآوری میثاق فطری با خدا، پیوند حکمت بعثت باحکمت آفرینش، راز بعثت پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ضرورت استمرار دعوت پیامبران و راز ناکامی عقل دردستیابی به برنامه‌ای سعادت‌بخش از موضوعات مطرح شده در این فصل است.

هم‌چنین، در این فصل شبهاتی چون: نیازمندی جامعه به پیامبر یا امام جدید، محدودیت دعوت پیامبران و گمراه ماندن انسان‌ها و نادرستی دعوت پیامبران به دلیل ناکامی آنان در تحقق اهداف خود، مطرح و به آن‌ها پاسخ‌داده شده است.
در فصل دوم این کتاب به گستره موضوعی دعوت انبیا پرداخته شده است. توصیفی از جهان پیش از بعثت پیامبر و بیان ره‌آوردهای دنیوی بعثت آن بزرگوار، رابطه سعادت دنیا و سعادت آخرت و تبیین هدف نهایی پیامبران از مباحث این فصل است. شبهه حداقلی و حداکثری بودن دین، شبهه ناسازگاری نکوهش دنیا در مکتب انبیا با مسأله سعادت دنیا و شبهه خارج بودن مسایل اجتماعی از حوزه مأموریت انبیا با توجه به ماهیت دعوت آنان (خداپرستی و توحید) در این فصل مطرح و پاسخ داده شده است.

فصل سوم و پایانی این کتاب به مسأله اسوه‌بودن پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله اشاره دارد. تبیین معنای اسوه بودن پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بیان روش اقتدا به آن حضرت با تأکید بر پرهیز از تکلف در زندگی، بررسی شکایت حضرت علی علیه‌السلام از انحراف مردم از سنت نبوی، تشریح راز امتحانات دشوار الهی برای بندگان، بیان راز نکوهش دنیا در متون دینی و نیز پاسخ به شبهه ناکارآمدی دین در حل مشکلات جوامع، در این فصل آمده است.


۴، مبانی رسالت انبیاء در قرآن

نویسنده: عبدالله نصری

ناشر: سروش

در طول تاریخ همواره افرادی به نام پیامبر با داعیه رهبری و هدایت انسان‌ها آمده و رفته‌اند. اینان یکه و تنها دعوت خویش را آغاز کردند و در مسیر زمان آنچنان پیش رفتند که آثار باشکوهی را از خود به یادگار نهادند.

در بخشی از پیشگفتار کتاب درباره رسالت انبیاء آمده است: «بشر از دیرباز درباره حرکت و نهضت آنها قلمفرسایی کرده است. مورخان و متکلمان و فلاسفه، هر یک از دیدگاه خاص خود به بررسی نهضت‌های آنها پرداخته و در این زمینه آثار بسیاری را نیز بر جای نهاده‌اند. مورخان به بیان شرح احوال آنها پرداخته‌اند، متکلمان لزوم بعثت و راه‌ شناسایی آنها و مسائلی از این قبیل را به بحث کشانده‌اند و فلاسفه نیز به تبیین وحی و معجزات آنها پرداخته‌اند. آنچه در این میان قابل تامل است اینکه اغلب کسانی که مساله نهضت انبیاء را مطرح کرده‌اند آن را به عنوان پدیده‌ای صرفا تاریخی ـ‌که در مقاطعی خاص تحقق پیدا کرده و چند گاهی تاثیری بر جای گذارده و در بستر زمان خزیده و از میان رفته است‌ـ نگریسته‌اند و کمتر از این پدیده به عنوان حرکتی زنده که نه تنها در گذشته، بلکه در حال و آینده نیز می‌تواند تاثیر بر جای گذارد، سخن به میان آورده‌اند. علت این امر نیز آن است که کمتر ابعاد گوناگون مساله نبوت درست مطرح شده است. برای مثال متکلمان ـ‌با تمام تلاشی که برای پاسداری از دیانت می‌کنند‌ـ فقط چند مساله خاص را مورد بحث و بررسی قرار داده و برخی مسائل را به بوته فراموشی سپرده‌اند. برای آنکه با ابعاد گوناگون مساله نهضت انبیاء آشنا شویم مجموع مسائلی را که در این زمینه قابل طرح و بررسی است فهرست‌وار ذکر می‌کنیم:

ـ چرا پیامبران مبعوث شدند؟ چه دلیل عقلانی برای لزوم بعثت آنها داریم؟ اگر انبیاء مبعوث نمی‌شدند چه حادثه‌ای پیش می‌آمد؟
ـ اهداف بعثت انبیاء چه بود؟ پیام‌آوران الهی دارای چه پیامی برای انسان‌های قرون و اعصار بودند؟ آیا آنها یک هدف داشتند یا چند هدف؟ و آیا آنها هدف یا اهداف مشترکی داشتند یا نه؟

ـ چه کسانی در برابر انبیاء موضعگیری می‌کردند؟ آنها دارای چه آرمان‌ها و خصوصیات مشترکی بودند؟ نحوه موضعگیریشان چه بوده است؟ و برای مبارزه با پیامبران از چه تدابیر و شیوه‌هایی استفاده می‌کردند؟

ـ‌ مخاطب انبیاء چه کسانی بودند؟ آیا پیام آنها برای همه انسان‌ها بوده است یا برای افرادی خاص؟ به بیان دیگر آیا آنها می‌خواستند همه انسان‌ها را به سر منزل مقصود برسانند یا تعداد محدودی را؟ انبیاء برای رساندن پیام خود از چه روش‌هایی استفاده می‌کردند؟ آنها در برخورد با دشمنان خود از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کردند؟

ـ راه‌های شناسایی انبیاء چیست؟ پیامبران حقیقی را چگونه می‌توان از مدعیان دروغین باز شناخت؟ آیا ملاک و معیاری برای حقانیت دعوت انبیاء وجود دارد یا نه؟

ـ اعجاز چیست؟ پیامبران چرا معجزه ارائه می‌دادند؟ آیا معجزه از نظر عقلی قابل پذیرش است یا نه؟ آیا معجزه انبیاء مخالفتی با قانون علیت و معلولیت دارد یا نه؟ چگونه می‌توان معجزه را سند رسالت پیامبران دانست؟

ـ وحی چیست؟ آیا راهی برای شناسایی و پذیرش وحی وجود دارد یا نه؟ فرق وحی با الهام و اشراق چیست؟ آنهایی که وحی را نپذیرفته‌اند این پدیده را چگونه تفسیر و تبیین نموده‌اند؟

ـ علم انبیاء از چه نوع بوده است؟ آیا انبیاء علم غیب داشته‌اند یا نه؟ آیا انبیاء از عهده تاویل امور بر می‌آمده‌اند یا نه؟ از اینها گذشته ابعاد گوناگون علم انبیاء چه بوده است؟

ـ عصمت چیست و چرا آن را یکی از اختصاصات انبیاء به شمار آورده‌اند؟ عصمت دارای چه مراحلی است؟ آیا دانشمندان اسلامی پیرامون مسائل مربوط به عصمت، اتحادنظر دارند یا اختلاف‌نظر؟ آیا دلایل عقلی بر لزوم عصمت وجود دارد یا نه؟ عصمت را چگونه می‌توان تفسیر و تبیین کرد؟ اگر انبیاء معصوم بوده‌اند پس چرا در آیات قرآنی نسبت گناه به آنها داده شده است؟
ـ انبیاء جزو کدام گروه و طبقه بوده‌اند؟ خصوصیات اخلاقی و ابعاد گوناگون شخصیت آنها چه بوده است؟

ـ زمینه‌های بعثت انبیاء چه بوده است؟ آیا شرایط ظهور آنها جنبه اقتصادی داشته است یا نه؟ آیا زمینه‌های بعثت آنها با یکدیگر متفاوت بوده است یا نه؟ چرا نبوت همواره در تاریخ تجدید می‌شده است؟

ـ آیا انبیاء با یکدیگر وحدت داشته‌اند یا نه؟ مقام و مراتب آنها چه بوده است؟ آیا بعضی بر بعضی دیگر برتری داشته‌اند یا نه؟ انبیای اولوالعزم چه کسانی بوده‌اند؟ چه تعداد پیامبر در طول تاریخ مبعوث شدند؟

ـ و بالاخره حاصل تلاش انبیاء چه بوده است؟ آنها چه تاثیری در طول تاریخ بر جای نهادند؟ و آیا این تاثیر مثبت بوده است یا منفی؟

اینها مجموعه مسائلی است که در خصوص نبوت باید مطرح شود و ما نیز در این کتاب کوشیده‌ایم تا در زمینه آیات قرآنی به بحث و بررسی درباره آنها بپردازیم».

در بحث نبوت، نخستین مساله‌ای که مطرح می‌شود، لزوم بعثت انبیاست. یعنی به چه دلایلی می‌توان وجود انبیاء را پذیرفت، ضرورت بعثت و رسالت انبیاء چیست، اگر انبیاء مبعوث نمی‌شدند چه ضررها و زیان‌هایی بر بشریت وارد می‌آمد، بشریت بدون وجود انبیاء می‌توانست به حیات خویش ادامه دهد یا نه و خلاصه آن‌که با چه دلایلی می‌توان لزوم بعثت انبیاء را اثبات کرد. فیلسوفان و متکلمان از قدیم‌الایام دلایل گوناگونی را درباره ضرورت بعثت انبیاء مطرح کرده‌اند، از جمله؛ حکمت الهی و قانونگذاری.

کتاب حاضر، مباحث درباره انبیاء را در دوازده مبحث تفسیری مورد پژوهش قرار داده است؛ لزوم بعثت انبیاء، اهداف بعثت انبیاء، موضعگیری‌ها در برابر انبیاء، روش‌های تبلیغی انبیاء، اعجاز، راه ‌شناسایی انبیاء، وحی، علم انبیاء، عصمت انبیاء، شخصیت انبیاء، زمینه‌های بعثت انبیاء، مقام و مراتب انبیاء، و کارنامه انبیاء.


۵، تاریخ پیامبر اسلام

نویسنده: ابراهیم آیتی

ناشر: دارالفکر

«تاریخ پیامبر اسلام» اثرى است که بررسى تاریخ زندگى پیامبر اکرم (ص) مى‏پردازد.

بنا به گفته دکتر ابو القاسم گرجى، که این کتاب را مورد تجدید نظر قرار داده و مطالبى بدان افزوده است، نام اولیّه‏اى که مرحوم آیتى براى کتاب انتخاب نموده «تاریخ اسلام» بوده است اما از آنجا که در این کتاب فقط به تاریخ زندگى آن بزرگوار قناعت شده است و حتى متأسفانه برخى از وقایع مهم أواخر عمر آن حضرت مانند: حجّة الوداع، قصه غدیر خم، وقایع وفات آن حضرت و غیره آورده نشده است، نام «تاریخ پیامبر اسلام» براى آن مناسب‏تر است. دکتر گرجى علاوه بر تجدید نظر کلى و دقیق سرتاسر کتاب و تغییر بسیارى از کلمات، تعبیرات، نامها و جمله‏ها به ترجمه بسیارى از اشعار و عبارات عربى، ضبط اعلام، شکل و اعراب کلمات و غیره پرداخته است. برخى موضوعاتى که در این کتاب بدانها پرداخته شده عبارتند از:

اجداد رسول خدا (ص) ، حنفاء موحّد، شعراء معلّقات، ازدواج پیامبر، فرزندان پیامبر، بعثت رسول خدا، آغاز دعوت، نخستین مهاجران حبشه، مهاجران حبشه در نوبت دوم، وفات ابو طالب و خدیجه، واقعه إسراء، واقعه معراج، واقعه شق القمر، دعوت قبایل عرب، مقدمات هجرت به مدینه، بیعت عقبه اول و دوم، مهاجرت مسلمانان به مدینه، شوراى دار النّدوة یا تصمیم نهایى قریش، وقایع سالهاى اول تا نهم هجرت مانند: ورود رسول خدا به مدینه، تغییر قبله، شمار غزوات رسول خدا، غزوات پیامبر، سفراى قریش، سفیران رسول خدا (ص) دعوت پادشاهان مجاور به اسلام، فتح مکّه و تاریخ آن، مسجد ضِرار، وفدهاى عرب و…


۶، سیری در سیره نبوی

نویسنده: شهید مطهری

ناشر: صدرا

کتاب حاضر دارای سه بخش است. بخش اول که (دیباچه)نام گرفته است شامل دو مقاله تحت عنوانهای (دعوتهای سه بعدی)و(موج اسلامی)به قلم متفکر شهید استاد مرتضی مطهری است.
بخش دوم که مشتمل بر هشت سخنرانی استاد شهید تحت عنوان(سیره نبوی)است که در ایام فاطمیه سال
۱۳۹۶ هجری قمری مطابق با فروردین ۱۳۵۴ هجری شمسی در مسجد جامع بازار تهران ایراد شده است.
بخش سوم این کتاب که(ضمیمه)نام گرفته است متشکل از یک سخنرانی و ترجمه صد سخن از پیامبر اسلام (ص)آن بزرگوار که در هفدهم ربیع الاول مصادف با زاد روز پیامبر (ص)و امام صادق (ع) و در حدود سال
۱۳۴۸ هجری شمسی در حسینیه ارشاد ایراد شده است، و آن(صد سخن) توضیحی دارد که در همین کتاب ذکر شده است.


۷، سیره رسول اکرم (ص) در قرآن

نویسنده: آیت الله جوادی آملی

ناشر: اسراء

همان‌طور که از نام کتاب پیداست به صورت موضوعی و به زبان فارسی توسط مفسر معاصر شیعه، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی تنظیم شده است و تاکنون ۱۷ جلد از آن نشر یافته است و محصول گفتارهای تفسیری از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است که از سال ۱۳۶۰ شروع شده و پس از آن از نوار پیاده شده و به طبع رسیده است، مباحث هر جلد متفاوت با دیگر جلدها است. خدای سبحان، پیامبر اکرم (ص) را مهیمن بر سایر پیامبران (علیهم‌السلام) و کتاب او را مهیمن بر دیگر کتب آسمانی بیان می‌کند؛ بنابراین باید در سیره آن حضرت، بیش از سیره سایر انبیا بحث و فحص کرد. رسول خاتم (ص) که افضل همهٴ انبیاست، ضمن برخورداری از مزایای نبوت عامه، مزایای خاص دیگر پیامبران را نیز داراست، همچنین آن حضرت ویژگی‌های خاصی دارد که دیگر رسولان از آن‌ها بی‌بهره‌اند. هشتمین برگ از دفتر زرین «تفسیر موضوعی قرآن کریم» به بررسی و تبیین سیرهٴ رسول اکرم (ص) در قرآن می‌پردازد و موضوعات ذیل را در چهار بخش دربر دارد: شاخصه‌های برتری رسول اکرم (ص) بر پیامبران، احتجاج‌های توحیدی رسول اکرم (ص)، سیرهٴ توحیدی و شئون رسول اکرم (ص) و سیره رسالتی پیامبر اکرم (ص)


۷، نهج الفصاحه

نویسنده: ابوالقاسم پاینده

ناشر: خاتم الانبیاء

کتاب نهج الفصاحه، مشتمل بر روایات و کلمات حضرت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می باشد. این کتاب در دو قسمت احادیث و خطبه ها، تنظیم شده است. علّت نام گذاری این مجموعه وزین به نهج الفصاحه به خاطر حدیث پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ است که فرموده اند: «انا افصح العرب» من فصیح ترین فرد عرب هستم. مؤلّف سخنان پیامبر را در موضوع فضیلت و اخلاق آورده و از آوردن احادیث فقهی و … خودداری کرده است.

بعضی از کلمات این مجموعه در ردیف کلمات قصار علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ نقل شده و در بعضی موارد در مفهوم معنی و حتی لفظ شبیه هم می باشند. این توارد را مؤلّف چنین بیان می کند: «توارد بسیاری از کلمات و اخبار منتسب به علی ـ علیه السلام ـ با احادیث و کلمات پیامبر دیده می شود، که در گمان بعضی ها این نتیجه اشتباه راویان است . ولی حقیقت این است که تقارب و تشابه معنوی که میان محمد و علی ـ علیهما السلام ـ وجود دارد، این تشابه را به وجود آورده است».

در این مجموعه گران سنگ ۳۲۲۷ حدیث و ۱۶ خطبه از پیامبر با مقدمه مفصل مؤلف در ۱۶۷ صفحه که در موضوع انگیزه نگارش نهج الفصاحه، علت نام گذاری، فصاحت پیامبر، تاریخ پیامبر و موضوعات دیگر به رشته تحریر درآمده است جمع آوری شده است. احادیث و خطبه ها به وسیله خود مؤلف به فارسی ترجمه و روبه روی احادیث در یک صفحه به چاپ رسیده است. به جهت مهارت و تبحّر ویژه مؤلّف ترجمه این مجموعه روان، ساده و زیبا صورت گرفته است. تاریخ نگارش کتاب سال ۱۳۲۴ شمسی بوده است.


 ۸، سیرت جاودانه

نویسنده: علامه جعفر مرتضی عاملی | محمد سپهری

ناشر: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

«سیرت جاودانه» ترجمه و تلخیص کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص)» نوشته علامه سید جعفر مرتضی عاملی است که توسط دکتر محمد سپهری در دو جلد به فارسی برگردانده شده است. کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص)» علاوه بر تبیین سیره و زندگانی رسول خدا (ص) به مثابه یک منبع ذی قیمت معرفت شناختی است که مسلمانان می توانند همه اعمال، رفتار و گفتار خود را از آن الگو برداری کنند، به نقد و ارزیابی عالمانه حدیث در حوزه و تاریخ و سیره می پردازد. نویسنده دانشمند این کتاب که آثار قابل تقدیر دیگری نیز در همین حوزه دارد بی تردید کتاب حاضر خود را به جهاتی کامل ترین و مفصل ترین و محوری ترین ومحوری ترین پژوهش خویش در قلم و ارزیابی حدیث قرار داده است. الصحیح از سوی محافل علمی مورد توجه اندیشمندان حوزه و دانشگاه قرار گرفته و جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را در این بخش به خود اختصاص داده است. نویسنده علاوه بر سبک ویژه در سیره نگاری که بر آموزه های کلامی و نقد و ارزیابی حدیث در حوزه تاریخ مبتنی است در این زمینه اصول و مبانی راهبردی نوینی به خواننده ارائه می دهد، دیدگاه های ابتکاری ارزشمندی در شماری از حوادث و وقایع مهم و سرنوشتساز تاریخ اسلام دارد. سیرت جاودانه پزوهشی است بر روی کتاب الصحیح با رویکرد ترجمه و تلخیص که توسط یکی از اساتید مسلم فن دکتر محمد سپهری و در طول مدت دو سال نگارش یافته است.


۱۰، سیره پیامبر اعظم

نویسنده: نجف لک زایی

ناشر: بوستان کتاب

سیره پیامبر اعظم در گذر از جامعه جاهلی به اسلامی به قلم دکتر نجف لک زایی در هفت فصل، به بررسی نقش پیامبر در ریشه کنی پایه های جهالت، خرافات و رشد و پیشرفت جامعه جاهلی می پردازد. فصول کتاب به ترتیب با موضوعات مفهوم تاریخی، انواع تاریخ، فلسفه تاریخ و منشأتاریخ نگاری، اوضاع جغرافیایی جزیره العرب، محیط پیدایش اسلام،زندگانی پیامبر از ولادت تا رحلت، کارشکنی گروه مشرکان، یهودیان،منافقان، اقدامات پیامبر جهت تشکیل حکومت، و عوامل موفقیت وگسترش اسلام، در ۲۲۴ صفحه ترتیب یافته است.