حاشیه‌های از اختتامیه «دختر شینا»
آیین اختتامیه سومین دوره مسابقه «کتاب و زندگی» با محوریت کتاب «دختر شینا» در اول اسفندماه برگزار شد

به گزارش روابط‌عمومی مسابقات کتاب و زندگی؛ در اولین روز از آخرین ماه سال، سومین دوره مسابقه «کتاب و زندگی» که از شهریورماه با محوریت کتاب «دختر شینا» آغاز به‌کار کرده بود، به کار خود پایان داد. در ادامه نگاهی کوتاه می‌اندازیم به آنچه در متن و حاشیه این مراسم گذشت ⚫️ بازیگر ریزه‌میزه که می‌خواست اما نتوانست به جبهه برود امین زندگانی بازیگر نقش حاج ستار در تیزر سینمای کتاب: من در کوچه‌ای فوتبال بازی می‌کردم که دو نفر از بچه‌های آن کوچه به شهادت رسیدند. خود من هم دوست داشتم به جبهه بروم ولی به دلیل سن کم و قد و قواره کوچک که تا 23سالگی هم همراه من بود، نتوانستم به جبهه بروم؛ قدم تقریبا اندازه یک کلاشینکف با قنداق باز بود! ⚫️ سیلی «دختر شینا» به امین زندگانی! به خانم ضرابی‌زاده باید بگویم سیلی محکمی که یک اثر برای ایجاد تمرکز در خواننده لازم دارد در مقدمه کتاب شما وجود دارد. به نحوی که به محض دست گرفتن کتاب، 75 صفحه از آن را خواندم. ⚫️ دل‌تنگی‌های خانم نویسنده من با کتاب «دختر شینا» زندگی می‌کنم و بارها شده که دلم برای آن تنگ شده است. گاهی دلم برای دانه‌های اناری که حاج ستار در دهان قدم‌خیر می‌گذاشت تنگ می‌شود؛ گاهی دلم برای برف پارو کردن قدم‌خیر و زمانی که او در برف، پیت نفت را به دست می‌گرفت تنگ می‌شود. ⚫️ خاکبوس قدم‌های قدم‌خیرهای ایران‌زمینم سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه من خاکبوس قدم‌های قدم‌خیرهای ایران‌زمین هستم، گفت: عشقی که در دختر شینا توصیف شده، عشقی سنتی است اما بیش از هر زمانی نیاز امروز جامعه ما است. عشقی آمیخته با محبت بی‌چشم‌داشت، وفاداری بی‌نهایت و حیا. ⚫️ کتابی که در خانواده، نفر به نفر را درو می‌کند! این کتاب از نظر فرم و محتوا اثری ویژه است و پیوندی میان خاطره‌نگاری و رمان ایجاد کرده است. نمی‌توان کتاب را به دست گرفت و به سادگی بر زمین گذاشت. وقتی به خانه‌ای وارد شود نفر به نفر را درو می‌کند و همه را به خواندن فرا می‌خواند. من خاطره و رمان کم نخوانده‌ام اما «دختر شینا» انصافا کار خاصی است. ⚫️ خاطره فرزند شهید همدانی از حاج ستار وهب همدانی، فرزند شهید حسین همدانی: من حدود 5‌سال داشتم که با پدرم به منزل شهید حاج ستار همدانی رفتیم و آن‌ها در خرپشته‌ منزل‌شان که شاید دختران شهید به‌یاد داشته باشند، درباره موضوعی با هم گفت‌وگو می‌کردند. من در حین این گفت‌وگو محو چهره حاج ستار شدم که از شیرین‌ترین لحاظ کودکی من به شمار می‌رود. ⚫️ نتیجه این سه دوره مسابقه، شمارگان 220هزار نسخه‌ای کتاب «من زنده‌ام» در دور اول، 145هزار نسخه‌ای کتاب «خانواده؛ رهنمودهای رهبری درباره خانواده» در دور دوم و 150هزار نسخه‌ای کتاب «دختر شینا» در دور سوم بود. مجموعا 515هزار نسخه در این سه دوره مسابقه به‌صورت مردمی به‌فروش رفته است که البته مجموعا این 3کتاب قبل و حین مسابقه نزدیک به 900هزار نسخه به‌چاپ رسیده‌اند. ⚫️ در این مراسم چهره‌های فرهنگی و هنری از جمله عباس صالحی، مرتضی سرهنگی، سیدمحمود دعایی، میثم نیلی، محسن مومنی‌شریف، محمد حمزه‌زاده، فاضل نظری، احسان محمدحسنی، معصومه آباد، بهناز ضرابی‌زاده، امین ‌زندگانی، فرزندان شهید ابراهیمی و جمعی از مدیران انتشارات حضور داشتند. ⚫️ در این مراسم از خانواده‌ها و فرزندان کوچک شهدای مدافع حرم، شهیدان همدانی، لطیفی، باقری، میردوستی، اسدالهی، ، تقوی، شیرخانی، حیدری، طباطبایی‌مهر، صدرزاده و سیاح طاهری تقدیر شد. ⚫️ در دور سوم مسابقه، 35391نفر شرکت کردند که اسامی برندگان ویژه از میان 30هزارنفری که جواب‌های صحیح ارسال کرده بودند، عبارتند: سفر به عتبات عالیات: مینا دیهیم، فاطمه رجایی، فاطمه میناوند، زهراسادات خداشناس، مهسا زواریان نیم‌سکه بهار آزادی: زینب امین، لیلا شرایع‌خانی، معصومه خزاعی، سکینه حسین‌نژاد، الهام هوشیاری برگزیدگان اینستاگرام: خانم‌ها یعقوبی، علوی، علی‌یزدی و اقبالی و آقای اعظی