علیرضا مختارپور در نشست «تبیین نظرات مقام معظم رهبری در حوزه نشر» اظهار داشت: مقام معظم رهبری در جایی اشاره می‌کنند که گاهی اوقات از اینکه بعضی از مردم مطالعه کردن را بلد نیستند به قلبشان فشار می‌آید. در این صحبت دو نکته وجود دارد؛ ایشان وقتی متوجه می‌شوند که شمارگان کتاب پایین آمده و یا اینکه مردم و جوانان کتاب نمی‌خوانند قلبشان آزرده می‌شود و نکته مهم‌تر در این بیان این‌ است که مردم ما مطالعه کردن را بلد نیستند.

به گزارش ستاد خبری سالن یاس، نشست «تبیین نظرات مقام معظم رهبری در حوزه نشر» عصر امروز (12 اردیبهشت) با حضور علیرضا مختارپور و به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سالن یاس برگزار شد.


به گزارش ستاد خبری سالن یاس، مختارپور در ابتدای نشست اظهار داشت: کتاب ابزاری برای رسیدن به کمال است و مقام معظم رهبری در جایی بی‌بهره بودن از کتاب و کتابخوانی را خسرانی عظیم دانسته‌‌اند. خسران عظیم یعنی کسی که دچار زیان و ضرر می‌شود. در مطلب دیگری هم اشاره شده که کتابخوانی امری واجب است؛ واجب بودن در اصطلاح یک مقام دینی معنای خاصی دارد. گاهی ما می‌گوییم کتاب خواندن کار مفید، خوب و ارزشمندی‌است و گاهی هم گفته می‌شود کتابخوانی واجب است. واجب بودن کتاب خوانی یعنی اگر ترک شود دچار خطا و معصیت شده‌اید.

او ادامه داد: ایشان در جای دیگری به این مساله اشاره می‌کنند که من گاهی اوقات از اینکه بعضی از مردم مطالعه کردن را بلد نیستند به قلبم فشار می‌آید. در این صحبت دو نکته وجود دارد؛ ایشان وقتی متوجه می‌شوند که شمارگان کتاب پایین آمده و یا اینکه مردم و جوانان کتاب نمی‌خوانند قلبشان آزرده می‌شود و نکته مهم‌تر در این بیان این‌ است که مردم ما مطالعه کردن را بلد نیستند.

مختارپور مطالعه کردن را نیازمند آموزش دیدن دانست و گفت: مطالعه یک فعالیت جدی، هدفمند و قابل اهمیت است. برخلاف تصور کسانی‌که فکر می‌کنند کتاب وسیله‌ای برای گذران اوقات فراغت محسوب می‌شود که البته شما می‌توانید در اوقات فراغت کتاب بخوانید، اما کتاب خواندن یک فعالیت شوخی و سردستی نیست و در زمره یکی از جدی‌ترین فعالیت‌های انسان قرار دارد.

این نویسنده و پژوهشگر در ادامه به تبیین یکی دیگر از اندیشه‌های مقام معظم رهبری در حوزه نشر پرداخت و اظهار داشت: ایشان در جایی دیگر اشاره به این موضوع اشاره کرده‌اند که شمارگان کتاب باید به 200هزار، 300 هزار یا بالاتر برسد و در جایی دیگر می‌گویند چرا در جامعه ما شمارگان کتاب در سال‌های اخیر به 2هزار و گاهی پایین‌تر از هزار می‌رسد.

او اضافه کرد: من هم مانند شما حاضران عزیز می‌دانم که کتاب گران است اما در همین نمایشگاه کتاب درآمد یک خوراکی فروش از درآمد ناشران در یک راهرو بیشتر است. فقط یکی از اغذیه‌فروشی‌ها 800میلیون تومان غرفه‌هایش را برای 10روز اجاره کرده است بنابراین گرانی کتاب نمی‌تواند دلیلی کافی برای مطالعه نکردن ما باشد. به علاوه مگر حتماّ باید کتاب را خرید مگر نمی‌شود به کتابخانه‌ها مراجعه کرد!

او افزود: ایشان چندین مرتبه به لزوم عادت دادن فرزندان به کتابخوانی تأکید کرده‌اند اینکه در کودکی به فرزندان کتاب خواندن بیاموزید. باید بگذاریم میل کودک به کتاب همسان با بازی‌های رایانه‌ای و برنامه‌های صداو سیما باشد. مساله، استفاده از فرصت‌های تلف شده است.در کشورهایی که سرانه مطالعه بالایی دارند اعلام می‌کنند که مردم در مترو و وسایل حمل ونقل عمومی مطالعه می‌کنند. چقدر از زمان ما در پایانه‌های حمل و نقل عمومی و یا در مطب می‌گذرد! در این فرصت‌ها می‌توان کتاب خواند. ناشران باید کتابی تولید کنند که قابل مطالعه در ماشین و اماکن فوق باشد.

مختارپور در پایان گفت: ایشان اشاره می‌کنند که خانواده‌ها و جوانانی که دور هم جمع می‌شوند، نیم ساعت از زمان خود را به مطالعه گروهی اختصاص دهند. لازم می‌دانم این نکته را یادآور شوم ایشان هنگامی که رسم شایسته‌ای را پیشنهاد می‌کنند خودشان نیز به آن عمل کرده و از شخصیت‌هایی که محل مراجعه مردم هستند می‌خواهند تا به مردم کتاب معرفی کنند. کما اینکه تاکنون 60عنوان کتاب از سوی ایشان معرفی شده است.