ماجرای هزار و یک شب اسارت دختر 17 ساله ایرانی در عراق


خیلی پیش آمده که کتاب خوبی خوانده‌ایم و بعد آن را برای خواندن به دوستانمان پیشنهاد داده‌ایم. اما برخی کتابها انقدر خوب هستند که حیفمان می‌آید بقیه را در لذت خواندنش سهیم نکنیم. این کتابها انقدر دلنشین و جذاب‌اند که دوست داریم هر جوری شده آن را به دست بهترین افراد زندگی‌مان برسانیم و به آنها بگوییم: «اگه نخونی مطمئن باش از دستت رفته»!

«من زنده‌ام» همچین کتابی‌ست. این کتاب انقدر خوب است که آدم حیفش می‌آید حتی یک ایرانی باشد که آن را نخوانده یا حتی اسمش را نشنیده باشد. ماجرای هزار و یک شب اسارت یک دختر 17 ساله ایرانی در دست بعثی‌ها چیزی نیست که چنین ظرفیتی نداشته باشد.

این کتاب را «معصومه آباد» نوشته است. کسی که اگرچه این روزها پزشک است و عضو شورای اسلامی شهر تهران اما وقتی توسط سربازان عراقی اسیر شد، تنها 17 سال داشت و اصلاً فکر نمی‌کرد وقتی دارد از یک ماموریت داوطلبانه انتقال بچه‌های بی‌‌سرپرست، به خوزستان بر می‌گردد، در محاصره عراقی‌ها افتاده باشد.

شرح دلاوری‌ها و صبوری‌های او و چند دختر دیگر دربند، بعد از ربع قرن شده است کتابی که رهبر معظم انقلاب در حاشیه آن نوشتند: «کتاب را با احساس دوگانه‌ی اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده‌ی اشک، خواندم و بر آن صبر و همت و پاکی و صفا، و بر این هنرمندی در مجسّم کردن زیبائیها و زشتیها و رنجها و شادیها آفرین گفتم. گنجینه‌ی یادها و خاطره‌های مجاهدان و آزادگان، ذخیره‌ی عظیم و ارزشمندی است که تاریخ را پربار و درسها و آموختنی‌ها را پرشمار میکند. خدمت بزرگی است آنها را از ذهنها و حافظه‌ها بیرون کشیدن و به قلم و هنر و نمایش سپردن.»

حالا با برگزاری اولین دوره مسابقه کتاب و زندگی، شرایطی مهیا شده است تا ایرانی‌های بیشتری این کتاب را بخوانند و پا به پای روایت سارت آن دختر 17 ساله اشک بریزند و البته از داشتن  چنین تاریخ پر حمتسه‌ای به خود ببالند.

علاقمندان این مسابقه که از اول محرم (4 آبان‌ماه 1393) آغاز شده و تا اربعین حسینی (22 آذرماه) ادامه دارد، می‌توانند این کتاب را به همراه پرسش‌نامه از کتابفروشی‌ها و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی سراسر کشور، دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دفاتر انجمن اسلامی دانش‌آموزان، یا از طریق ارسال عدد 1 به سامانه 10001661 و یا تماس با تلفن 63487 تهیه نمایند.

افرادی که این کتاب را پیش از این تهیه کرده‌اند نیز می‌توانند با مراجعه به سایت www.manvaketab.irپرسش‌نامه را دریافت نمایند.

به برندگان این مسابقه، 50 سفر عتبات عالیات، 50 سفر به مشهد مقدس، 100 سکه بهار آزادی و... اهدا خواهد شد که ارزش مجموع این جوایز به بیش از یک میلیارد ریال خواهد رسید. علاوه بر همه اینها دخترانی که این روزها هم سن آن روزهای نویسنده کتاب –یعنی 17 ساله- باشند در صورت شرکت در مسابقه هم از شانس برنده شدن جوایزی که خانم معصومه آباد خودش تقبل کرده است برخوردار خواهند بود.