قدرتهاى استعمارى همواره در طول تاریخ در پى سلطه بر جوامع بشرى بوده اند و ویژگیهاى سیاسى، اجتماعى و اقتصادى قلمرو پهناور سرزمینهاى اسلامى به خصوص کشور ایران باعث طمع بیشتر زور مداران گشته و تلاش گسترده آنان را جهت حضور در این مناطق موجب شده است ...در این میان، ایالات متحده آمریکا به عنوان کشوری با مؤلفه‌های قدرت جهانی برای دستیابی به منافع بیشتر و پیشبرد فرایندهای جهانی براساس خواست و مقتضیات خود، در مناطق و حوزه‌های مختلف بین‌المللی حضور و نفوذ دارد.

سیر مطالعاتی زیر شما را در شناخت این استعمار پیر کمک می کند :

امریکا از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

منوچهر محمدی

موسسه انقلاب اسلامی

ظاهرا سالهای بسیاری است که امریکا با کشور جمهوری اسلامی ایران دشمنی دارد. و به گواه تاریخ، انواع و اقسام توطئه ها و سیاست های خصمانه ای را در این چند ساله علیه مان به کار برده است. البته منظور از امریکا رژیم آن است و نه مردمانش. اما این دشمنی ها به چه علت است؟ آیا امریکا تنها با یک کشوری مثلا به اسم ایران مشکل دارد؟ و یا شکل امریکا با یک نوع اندیشه و یا به عبارتی دیگر نوعی نگاه به عالم است؟ و یا سوالی از این دست که استکبار امریکا به چه معناست و آیا دم از حقوق بشر زدن آنها قابل تقدیر نیست را از چه کسی می توان پاسخ گرفت؟ رابطه ما با امریکا چکونه باید باشد و آینده امریکا چه می شود؟ کتاب حاضر مجموعه بیانات مقام معظم رهبری حول موضوع امریکاست. به گفته صاحب نظران در میان رهبران دنیا در حال حاضر آیت الله خامنه ای دارای آگاهی بسیار بالایی در زمینه امریکاست و از این جهت سخنان ایشان می تواند رهگشای حل بسیاری از سوالات ذهن ما باشد.

 

ایالات شکست خورده

نوام چامسکی

جام جم

آورام نوآم چامسکی، استاد بازنشسته دپارتمان فلسفه و زبان‌شناسی موسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکا است. وی کتاب، مقالات و سخنرانی های بسیاری در نقد سیاستهای ایالات متحده امریکا دارد. وی معتقد است که آمریکا و هم‌پیمانانش هرگز برقراری دموکراسی و آزادی برای کشورهای خاورمیانه و عربی را خواستار نیستند. در این کتاب با ذکر نکات بسیاری سعی در نقد سیاستهای داخلی و خارجی دولت امریکا دارد. چامسکی معتقدست که نظام سیاسی آمریکا در راستایی رهبری می شود که به پایان ارزش های تاریخی برابری، آزادی و دموکراسی کارآمد منجر می شود. ادعا می شود که ایالات متحدة آمریکا یکی از آزادترین جوامع جهان است و از سوی دیگر نظام سیاسی و جامعة مدنی این کشور به عنوان الگو، به دیگر کشورها نشان داده می شود. ولی واقعیت این است که طبق گفتة بسیاری از روشنفکران برجسته، نظام سیاسی این کشور از خلاء دموکراتیک عمیقی رنج می برد. ساختارهای قدرت نهادهای عقیدتی، موسسات تجاری و غول های رسانه ای و تبلیغاتی، نهادهای دموکراتیک این کشور را به شدت فرسوده ساخته اند و پیگیری منافع زورمندان و اغنیاء، به قیمت جنایات هولناک و نقض قوانین و معاهدات بین المللی در پس ادعای متعالی و خیرخواهانه، پنهان نگه داشته می شوند.

 

امریکا شناسی (فراز و فرود یک امپراطوری)

حمید مولانا

امیرکبیر

پروفسور حمید مولانا استاد علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاه جرج واشنگتن ایالات متحده آمریکا، با توجه به تجربه پنجاه ساله ای که از زندگی در آمریکا دارد، تلاش دارد تا مخاطب کتاب خود را به شناخت واقع بینانه ای نسبت به ایالات متحده آمریکا برساند. و در این مسیر به مراحل اوج و فرود این سرزمین و تفاوت بین آمریکا و آمریکایی‌ها نظر دارد.

کتاب «امریکا شناسی» در 3 بخش کلی «شناخت جامعه»، «شناخت نظام» و «شناخت فرهنگ» به معرفی جامعه آمریکا می‌پردازد.

فصل ابتدایی کتاب با عنوان «شناخت جامعه»، شامل عناوین فرعی امریکاشناسی، جامعه و مردم، تاریخ و تمدن، اقتصاد سرمایه‌داری و دین و سیاست است.

فصل دوم کتاب که با هدف شناخت نظام حاکم بر آمریکا نگاشته شده‌ است، شامل عناوین فرعی دولت و حکومت، احزاب سیاسی، سازمان‌های اجتماعی، جامعه مسلمانان در امریکا و دموکراسی امریکا است. به عنوان مثال در بخش جامعه مسلمانان در امریکا، مباحثی مانند نگاه آماری، مسلمانان و کشف امریکا، جامعه شیعیان، جامعه سیاه‌پوستان، سازمان و تشکل‌های مسلمانان و وضعیت اجتماعی و اقتصادی پرداخته شده است.

در فصل سوم کتاب، مباحث فرهنگی نخبگان، صنایع فرهنگی و رسانه‌ها، آزادی و کنترل بیان، امریکا به کجا می‌رود؟ و فراز و فرود قدرت مطح می‌شود. در بخش آزادی و کنترل بیان که در این فصل از کتاب قرار دارد، نمونه‌های از سانسور در آمریکا شمرده شده است و درباره رسانه‌ها و دیپلماسی عمومی صحبت شده است. در این بخش از کتاب، صنایع فرهنگی در آمریکا به مثابه یک سانسورچی تشبیه شده‌اند.

نویسنده در مقدمه این اثر می نویسد:

"شما در این کتاب مشاهده خواهید کرد که آمریکا ساده و در عین حال پیچیده، گیج کننده، پر از تناقض و همچنین فریبنده، متنوع، یکنواخت و بزرگ است. برای مثال، ما امروز فرهنگ مصرف گرایی دنیا را به ارث برده ایم برای بسیاری از مردم، زندگی در آمریکا جذاب و دلربا به نظر می رسد، اگر برخی از عادت های آمریکایی ها به دیگر ملت ها سرایت کند، جهان نیاز سه برابر خواهد داشت و افزون بر آن آلودگی محیط زندگی نیز چندین برابر خواهد شد..."

 

چرا مردم از امریکا متنفرند

ضیاالدین سردار

اطلاعات

به راستی تولیدات فرهنگی آمریکا چه تصوری از خود آمریکا و فهمی که از جهان دارد، به ما ارائه می‌‏دهد؟ آیا این تصاویر بر نگرش‏های مربوط به مسائل وخیم نظامی و روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشور با دیگر کشورهای جهان تأثیر می‌گذارند؟ باید دانست که گفتمان سیاسی آمریکا با ارجاع به این اسطوره‏های ملی و روایت‏های تاریخی در سال‏های پس از واقعه ۱۱ سپتامبر است که به حیات خود ادامه می‌‏دهد.

ایالات متحده امریکا در چندین سال قدرت یافتن خود و سیطره ای که بر جهانیان انداخته است تا کنون ناتوانی بسیاری در بالا بردن سطح محبوبیت خود در میان جهانیان داشته است. این مساله در کنار هزینه های سرسام آور در زمینه فعالیتهای فرهنگی و سیاسی این کشور حائز اهمیت بسیاری است. در این کتاب به بررسی علل و پیش زمینه های شکل گیری حادثه یازده سپتامبر با محوریت دخالت آشکار امریکا در مسائل داخلی دیگر ملل برای منافع خود پرداخته است.

 

امریکا دنیا را به کدام سو می برد؟

جمعی از نویسندگان بنیاد فرهنگی ‌پژوهشی غرب ‌شناسی

سروش

چرا امریکا با ایران سر دشمنی دارد؟ اهداف و علل این دشمنی چیست؟ دانستن این سوال برای کسی که به دنبال تحلیلی واقع بینانه از شرایط سیاسی جهان است ضرورتی انکار ناپذیر است. به عبارت دیگر راه های جدیدی که امریکا برای حفظ سلطة اقتصادی، نظامی و سیاسی خود بر جهان و به خصوص بر کشورهای اسلامی و ایران در پیش گرفته است چیست؟ تاریخ سیاسی امریکا با جنگ آغاز شد و این کشور در طول بیش از دو قرن همواره در جهت کسب قدرت داخلی و سلطة خارجی رو به اوج بوده است.

 

در بهشت شداد

جلال رفیع

اطلاعات

در زمان های گذشته شرق شناسان بسیاری به کشورهای حوزه تمدنی شرق وارد شدند و درباره آداب و رسوم و فرهنگ مردمان این مرز و بوم کتابهای بسیاری نوشتند. یکی از بهترین راههای شناخت امریکا خواندن کتابهایی است که به نوعی نویسنده آن را در خلال سفر خود به این کشور نوشته است. کتاب «در بهشت شداد» از این نوع کتابهاست. این کتاب رهاورد سفر نویسنده است اما نه سفرنامه‌ است‌ و نه ‌خاطرات و نه گزارش ! بلکه مجموعه ای است مانند سفر، با همه تنوع و حتی تهوعی که گاه خاص سفر است. جلال رفیع خود می گوید::

« باید بپذیریم که سخن گفتن ازخوب و بد جامعه آمریکا درکشور ما کارفوق العاده حساس و احساس برانگیزی است. ناچار طنز را به کمک گرفته ام تا شاید توانسته باشم بدین ترتیب برخی حساسیتهای منفی بی مورد و وقت تلف کن را بکاهم.»

 

نیمه پنهان امریکا

شهریار زرشناس

کتاب صبح

امریکا برای بسیاری ظاهری زیبایی دارد. کم نیست تعداد کسانی که شیفته امریکا هستند و حتی آن را می پرستند. اما حقیقتا آیا امریکا تنها همین ظواهر دل فریب است؟ آیا کسانی که دلسپرده امریکا هستند از زد و بندهای کثیف کانون های قدرت و ثروت در امریکا خبر دارند؟ آیا از سازمان پیچیده ای چون فراماسونری چیزی می دانند و از نفوذ آن در امریکا با خبرند؟ در هر صورت کسی که دلبسته چیزی می شود خوب است پیرامون تاریخچه و شکل گیری آن و ساز و کار داخلی و چگونگی استیلای آن بر جهانیان مطالبی را بداند و اینگونه نباشد که چشم و گوش بسته دلسپرده شود. در این کتاب با متنی بسیار خلاصه در صدد توصیف این سازو کارها بر آمده است.

 

هاروارد مک دونالد

سید مجید حسینی

افق

"نیویورک شهر نیست که اژدهاست، وارد شهر که می‌شوی مثل این می‌ماند که اژدهای هفت سری را از فراز کوهی بلند می بینی و به سرت می‌افتد که نکند اژدها خشمگین شود و دودی هم از خاکسترت برنخیزد. داخل خیابانهای تنگ «منهتن» جرم سنگین شهر روی سینه‌ات سنگینی می‌کند و احساس می‌کنی مردم که مثل مورچه از این سو به آن سو می‌دوند، مشغول بردن جرم سنگین شهراند. شهر در دست مورچه‌هاست و همگی به خط و منظم حرکت می‌کنند، میلیون‌ها مورچه باربر که بدون ایجاد سروصدا و مزاحمت برای هم، در مسیر خود می‌روند. اصلاً دوست ندارم مثل میرزا حسن خان ایلچی و روشنفکران ندید بدید دوره ناصری "حیرت نامه" در فرنگ بنویسیم و یا مثل جلال آل احمد، هی تاریخ و فرهنگ و پدربزرگم را برسر آمریکائی‌ها بکوبم و صیغه تصغیر "ک" بر سر نام هر کس و چیزی که در آنجا زائیده و روئیده بگذارم ولی " نیویورک" هم جای حیرت دارد هم جای تحقیر. هم شهر فرهنگ است هم نیست. هم شهر سیاست است هم نیست و هم از اساس " شهر " است و هم به کل شهر نیست. ولی هر چه هست و هر چه نیست، یک چیز قطعی است و آن این‌که نیویورک شهر "پول" است و دلار و در این احد الناسی شک و شبهه ندارد . همه مورچگان نیویورکی از صبح تا شب می‌دوند به خاطر یک مشت "دلار" بیشتر و یک قران "Tax" کمتر."

سید مجید حسینی با سفر به امریکا سعی کرده است تصویری واضح از وضعیت کنونی امریکا به ما بدهد. از جمله کارهای جالب بعد از چاپ کتاب راه اندازی سایتی با اسم کتاب است که به تمامی حواشی کتاب در این سایت پرداخته شده است.