کتاب «نامیرا» اثر صادق کرمیار در قالب برنامههای هفته گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در کتابفروشی و کافه کتاب «شهر کاغذی» شیراز نقد و بررسی شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به نقل از روابط عمومی کتابخانههای عمومی استان فارس کتاب «نامیرا» اثر صادق کرمیار در قالب برنامههای هفته گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در کتابفروشی و کافه کتاب «شهر کاغذی» شیراز نقد و بررسی شد.
در ابتدای این نشست سید محمدامین جعفری، مدیرکل کتابخانههای عمومی فارس که در قامت یک شاعر و نویسنده مهمان نشست بود، «نامیرا» را در برهوت رمان نویسی ایران کورسوی امیدی برای تبدیل وقایع تاریخی به داستان توصیف کرد.
وی گفت: اگر وقایع تاریخی به فیلم و رمان تبدیل نشوند برای پژوهشگران جذابیتی به وجود نمیآید و داستان هم اگر با واقعیات گره نخورد نمیتواند پاسخگوی ذهن پرسشگر انسان باشد و اینجا است که امثال «نامیرا» به داد ما میرسد.
جعفری با بیان اینکه این رمان روشناییها و تاریکیهای قیام عاشورا را با پیش درآمدی جذاب به ذهن مخاطب متبادر میکند، خاطرنشان کرد: «نامیرا» به ما نشان میدهد که همه انسانها در هر لحظه در معرض آزمایش هستند و تلنگری است که در آن سال ما در کدام جبهه میایستادیم.
وی نمایاندن پروپاگاندای تبلیغاتی امویان برای تنها کردن امام حسین(ع) را از دیگر مشخصات بارز این رمان دانست و گفت: غیرقابل پیشبینی بودن شخصیتها در «نامیرا» بسیار گیرا است به نحوی که گرچه ما آخر داستان را میدانیم اما فضا طوری ترسیم میشود که هر لحظه انتظار یک اتفاق جدید در ذهن خواننده وجود دارد.
وی بار دیگر به روایت خوب «کرمیار» از سرگردانی انسانهای آن روز کوفه میان حق و باطل اشاره و تصریح کرد: تاریخ پر فراز و نشیب آن روز به بهترین شکل در «نامیرا» تصویر شده است.
در ادامه جلسه نقد با پشت تریبون قرار گرفتن بیژن کیا منتقد و نویسنده شیرازی و صادق کرمیار نویسنده «نامیرا» رسما آغاز شد. بیژن کیا با طرح این سوال که «نامیرا» در چه فضایی نوشته شده است؟ گفت: این رمان علاوه بر جذابیتهایی که در فرم و محتوا برای مخاطب ایجاد میکند این فرصت را به او میدهد تا خود را ارزیابی کند همانند شخصیتهای داستان که مدام با تردید و دودلی میان قطب مثبت و منفی رمان در تردید هستند ودر نهایت جذب یکی میشوند.
نویسنده رمان «آدمخوار» افزود: ادبیات هنر استراتژیک ایران است که باید برای جهانی کردن پیامهای خود از آن استفاده کند اما متاسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.
وی با بیان اینکه نامیرا در این میان به خوبی از عهده رسالت خود برآمده است تاکید کرد: ما با اثری کلاسیک به نام «نامیرا» روبرو هستیم که شخصیتها در آن استادانه با استفاده از چهار عنصر کنش، واکنش، دیالوگ، سمبل و تعامل با اشیا به خوبی پردازش شده است.
نویسنده «هدیه تولد بابا» با تاکید بر اینکه «کرمیار» با تحقیق سراغ نوشتن رمان خود رفته است گفت: همه شخصیتهای داستان در ذهن نویسنده شناسنامه دارند و حتی شخصیتهای فرعی «نامیرا» در ذهن مخاطب سرگردان نمیشوند.
در ادامه صادق کرمیار به سوالات حاضران در نشست پاسخ داد.
او در پاسخ به این سوال که برای نگارش نامیرا از چه منابعی استفاده کرده است، گفت: رشته تحصیلی من الهیات است و به دلیل علاقه شخصی، تاریخ ایران و اسلام را مطالعه کردم و تا سن 22 سالگی با تاریخ اسلام به نحو خوبی آشنا بودم. وی افزود: وقتی ایده شکلگیری نامیرا در ذهن من شکل گرفت نیازی به مطالعه زیادی در حوزه تاریخ قبل از اسلام و پیشینه قبایل نداشتم اما با این حال از در حوزه تاریخ از هجرت پیامبر تا سال 61 هجری قمری حداقل 30 کتاب تاریخی، دینی و مقاتل را بررسی و فیشبرداری کردم.
این فیلمنامهنویس و نویسنده با بیان اینکه فیشبرداری منابع یک سال به طول انجامید گفت: یک سال صرف نوشتن نامیرا شد که در سال 1381 به اتمام رسید اما کتاب در سال 1388 چاپ شد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا از بین این همه وقایع تاریخ اسلام به واقعه عاشورا پرداخته است گفت: نویسنده برای نوشتن به آسیبهای جامعه توجه میکند؛ در واقع اتفاقات جامعه امروز سبب شد فضای غبارآلود آن دوران را در قالب یک رمان به تصویر بکشم آنچنانکه هم اکنون نیز جامعه از کاراکترهایی شبیه شخصیتهای باطل واقعه عاشورا خالی نیست.
نویسنده رمان «دشتهای سوزان» خاطرنشان کرد: دیالوگهای این رمان از خودم است در واقع «نامیرا» بازآفرینی کوفه و کربلا در آن روز است نه فقط یک روایت تاریخی.
وی همچنین در پاسخ به اینکه «آیا حمایتهای دولتی سبب فروش زیاد «نامیرا» شده است، گفت: این رمان دولتی نیست و توسط بخش خصوصی منتشر شده است، علاوه بر آن من به عنوان نویسنده و ناشر از حق و حقوق خود گذشتم تا این کتاب تنها با قیمت 6 هزار تومان به دست مردم برسد. نویسنده فیلمنامه «جانسخت» افزود: 70 هزار نسخه از این کتاب منتشر شده است و اگر یک میلیون نسخه دیگر هم به چاپ برسد یک ریال آن در جیب من نمیرود. کرمیار گفت: من هرگز اجازه نمیدهم که کتاب را کیلویی با بودجه دولتی به نهادها و سازمانها بفروشند تا در گوشه خانهها خاک بخورد و تک فروشی «نامیرا» شرط من برای گذشتن از حقوق نویسندگیام بوده است. انتهای پیام/