آنچه امروز در ایتالیا بیش از همه به چشم می‌خورد، توسعۀ کتابفروشی‌های مدرن با معماری زیبا و جذاب و همچنین کتابفروشی‌های زنجیره‌ای و بزرگ است.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ: «مجید غلامی جلیسه» مدیرعامل موسسه خانه کتاب که چندی پیش با سفری به ایتالیا، از دو کتابخانۀ مهم این کشور یکی کتابخانۀ ملی فلورانس و دیگری کتابخانۀ واتیکان و همچنین نمایشگاه کتاب بلونیا بازدید کرده بود، گزارشی از وضعیت کتابفروشی‌های ایتالیا تهیه و آن را برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است. این مطلب که عنوان آن «کتابفروشی به سبک ایتالیایی» است، به قرار زیر است:

تمام کتابفروشی‌های دنیا شاید از منظر خیلی‌ها تفاوت آن­چنانی با هم نداشته باشند، کتابفروشی، کتابفروشی است دیگر، مکانی که در آن کتاب می‌فروشند. اما آن­چه در دنیای امروزِ کتابفروشی‌ها اتفاق می‌افتد فقط تفاوت در ظاهر نیست، که البته این نیز هست. کتابفروشی به عنوان یک حرفۀ ریشه‌دار و کهن طی سالیانِ سال دچار تحولات عدیده‌ای شده است. کتابفروشی‌های مطرح دنیا امروزه با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید و اصول حرفه‌ای تجارت توانسته‌اند سهم بیشتری در توزیع و فروش کتاب و همچنین سودآوری کلان‌تر در بازار کتاب داشته باشند. امروزه الگوهای موفقی در این خصوص به چشم می‌خورد که آشنایی با آنها می‌تواند کمک شایان توجهی برای رونق کتابفروشی‌های ما در ایران داشته باشد.