سید مهدی شجاعی

سید مهدی شجاعی در شهریور سال 1339 در تهران به دنیا آمد. در سال 1356 پس از گرفتن دیپلم ریاضی، به دانشکده هنرهای دراماتیک وارد شد و در رشته ادبیات دراماتیک به ادامه تحصیل پرداخت. هم زمان، به دانشکده حقوق دانشگاه تهران رفت و پس از چند سال تحصیل در رشته علوم سیاسی، پیش از گرفتن مدرک کارشناسی، آن را رها کرد و به طور جدی کار نوشتن را در قالب های مختلف ادبی ادامه داد.

در سال های 58 و 59، یعنی حدود 20 سالگی، اولین آثار او در مطبوعات و در قالب کتاب منتشر شد.

حدود هشت سال مسئول صفحه های فرهنگی و هنری روزنامه جمهوری اسلامی و سردبیر ماهنامه صحیفه و سال ها نیز سردبیر مجله رشد جوان بود. هم زمان در سمت مدیر انتشارات برگ، حدود سیصد کتاب از نویسندگان و هنرمندان و محققان کشور را منتشر کرد.

مسئولیت داوری چند دوره از جشنواره فیلم فجر، جشنواره تئاتر فجر، جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان و جشنواره مطبوعات، از فعالیت های هنری و فرهنگی او در سال های 65 تا 75 به شمار می روند.

رشته تحصیلی اش ادبیات نمایشی بود و چند نمایشنامه هم به دست چاپ سپرده بود، اما بیشتر بر روی داستان نویسی متمرکز شده و مجموعه هایی از داستان های کوتاه و بلند مانند سانتاماریا و غیرقابل چاپ را منتشر کرده است.

از دیگر آثار هنری سید مهدی شجاعی، قطعه های ادبی است که در قالب چند کتاب، روانه بازار نشر شده اند.

فیلم نامه های «بدوک»، «دیروز بارانی» و «پدر» کارهای سینمایی مشترک او با مجید مجیدی و فیلم نامه های «چشم خفاش» و «قلعه دبا» کارهای سینمایی مشترکش با بهزاد بهزادپور هستند. از دیگر فیلم نامه های آقای شجاعی، می توان به «کمین» و «آخرین آبادی» اشاره کرد که کانون پرورش فکری کودکان آنها را ساخته است.

همچنین کتاب های «کشتی پهلوگرفته»، « پدر، عشق و پسر»، «آفتاب در حجاب»، « از دیار حبیب»، « شکوای سبز»، « خدا کند تو بیایی» و «دست دعا، چشم امید» حاصل تجربه های وی در زمینه ادبیات مذهبی هستند.

ادبیات کودک و نوجوان، بخش دیگری از فعالیت های ادبی جدی و پیوسته این نویسنده توانا به شمار می رود. او در این زمینه تاکنون بیش از صد کتاب تألیف و ترجمه کرده است.

سرپرستی دائره المعارف امام حسین(ع)، از فعالیت های تحقیقی او به شمار می رود که اولین مجلدهای آ ن منتشر شده است.

شجاعی ضمن عضویت در هیئت مدیره کانون پرورش فکری، در حال حاضر مدیر مسئول انتشارات کتاب نیستان نیز است.

او انتشارات کتاب نیستان را راه اندازی کرده است و می گوید انگیزه اش از این کار، این بوده که بهترین آثار نویسندگان و شاعران معاصر خود را در قالب آلبومی، چاپ و منتشر کند. اکنون بیش از دویست جلد از این مجموعه، شامل داستان، نمایشنامه و نثر ادبی، با عنوان گزیده ادبیات معاصر منتشر شده و پیش بینی می شود تعداد این مجموعه، در اینده ای نزدیک به 250 عنوان برسد.

آخرین اثر او که در هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه شد، ایینه زار نام دارد که چند تابلوی نمایشی است.

وی همچنین فیلم نامه سینمایی « مسافر کربلا» را به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نوشته و داستان بلند طوفانی دیگر را در دست چاپ دارد.

آثار شجاعی در زمینه تألیف بزرگ سالان

کشتی پهلو گرفته؛ دست دعا، چشم امید؛ بر محمل بال ملائک؛ بوی سبز پونه ها؛ از دیار حبیب؛ شکوای سبز؛ پدر، عشق و پسر؛ متقین؛ آفتاب در حجاب؛ صمیمانه با جوانان وطنم؛ ضیافت، ضریح چشم های تو؛ دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز؛ امروز بشریتم؛ عشق به افق خورشید؛ خار و دل؛ رسم بر این است؛ بدوک؛ گزیده ادبیات معاصر (مجموعه داستان)؛ سانتاماریا (مجموعه داستان)؛ شکوای سبز( 2)، مردان و رجزهایشان؛ زیارت عاشورا؛ غیرقابل چاپ؛ رزیتاخاتون؛ و ایینه زار.

آثار شجاعی در زمینه تألیف کودکان

ایمان و گندم؛ برای همه برای همیشه؛ جای پای خون؛ اندوه برادر؛ والعادیات؛ درراه مانده؛ قصه دو گنج؛ کاری باید کرد؛ حکایت آن سر؛ وقتی او بیاید؛ کشتی نوح؛ وای تشنگی... ؛ سلام بر وحی؛ فصل خوب پیوستن؛ خورشید نیمه شب؛ یک اسب و دو سوار؛ خیانت یهودا؛ با تو سخن گفتن؛ همسفر آفتاب؛ پشت پنجره؛ اولین زمستان جوجه ها؛ قصه پلنگ سفید؛ راهی که می ماند؛ مشورت با حیوانات؛ و قصه میمون کوچولو.