پس از رحلت پیامبر دو حادثه مهم و سرنوشت ساز روی داد که تمامی حوادث بعد از آن را تحت تأثیر قرار داد. این دو حادثه یکی تشکیل سقیفه و غصب خلافت مسلمین و دیگری غصب فدک یعنی قطعه زمین اهدایی حضرت پیغمبر به دخترش حضرت زهرا بود.

پس از مدتی کوتاهی از این دو رویداد و بعد از چند بار پیگیری برای باز پس گرفتن فدک و بی نتیجه بودن آن، حضرت زهرا در مسجد النبی (ص)  در مدینه حاضر شد و خطابه‌ای ایراد کرد که از آن پس به خطبه فدک معروف شد. این خطبه نه تنها مسائل فدک را بخوبی و حق اهل بیت در آن را بروشنی اثبات می‌کند بلکه مشتمل بر مضامین بلند در معارف اعتقادی است.

اهمیت این خطبه تا بدانجاست که ائمه اطهار آن را نقل کرده‌اند و علمای دین بر حفظ و فراگیری آن تأکید داشته‌اند. علمای بزرگوار شیعه در طول تاریخ،‌ اسناد و مدارک این خطبه و شرح‌هایی از آن را تحریر و برای جامعه مسلمین به یادگار نهاده‌اند تا جایی که غیر از ده‌ها کتاب به زبان عربی و فارسی، ترجمه‌هایی از این خطبه به زبان‌های اردو، ترکی و فرانسوی صورت گرفته است.

حضرت آیت‌الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی در سال 1374 در هفده جلسه به شرح خطبه فدک حضرت زهرا پرداختند و روش ایشان متناسب با زمان، مکان و مخاطبان شرحی مابین ترجمه و شرح جامع است. این شرح علاوه بر توضیح بسیاری از مسائل اصلی این خطبه حاوی نکات بدیع در کشف راز و رمزهای خطبه است.


جهت تهیه کتاب می‌توانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید و یا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید و کتاب را سفارش داده
و با پیک رایگان درب منزل تحویل بگیرید.
آدرس : نجف آباد خیابان 17 شهریور شرقی به سمت بیمارستان شهید منتظری - قبل از کوی بهار - جبهه ی فرهنگی انقلاب اسامی - 09136875633 - 03312644427