این کتاب به کوشش حجت الاسلام محمد تاجیک رستمی در 6 فصل(کلیات جهاد و فرهنگ جهادی، تولید علم وفرهنگ جهادی، حوزه علمیه و فرهنگ جهادی، دانشگاه و فرهنگ جهادی، زنان و فرهنگ جهادی، اقتصاد و فرهنگ جهادی) در 288 صفحه رقعی، توسط موسسه سرلشکر شهید کاظمی در دست انتشار میباشد.

..

با توجه به تأکید ویژه دین مبین اسلام در خصوص وجود فرهنگ و روحیه جهاد در جامعه وعنایت ویژه ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی نسبت به مقوله مهم و اساسی جهاد و مبارزه ، ضرورت شناخت دقیق و درست از این مقوله برای هر فرد و جامعه لازم و ضروری است زیرا هر کاری جهاد و هر حرکتی جهادی نمی باشد و برای شناخت جهاد وفرهنگ چه جایی بهتر از محضر حکیمانه رهبر معظم انقلاب که منویات وبیانات معظم له حقیقتاً ناظر به مبانی دین و مصلحت جامعه مسلمین می باشد چنانچه در مقدمه این کتاب آمده است:

منظور از جهاد در اسلام « فقط جنگیدن و به میدان جنگ رفتن نیست»، بلکه منظور از جهاد «این است که انسان خود را همیشه در میدان حرکت و مبارزه با مانع ها و مانع‌تراشها ببیند، احساس تکلیف کند، احساس تعهد کند.» پس«معیارِ جهاد، شمشیر و میدان جنگ نیست. معیار جهاد، همان چیزى است که امروز در زبان فارسىِ ما در کلمه‏ى "مبارزه" وجود دارد. فلانى آدم مبارزى است؛ فلانى آدم مبارزى نیست. نویسنده‏ى مبارز؛ نویسنده‏ى غیر مبارز. عالِم مبارز؛ عالِم غیر مبارز. دانشجوى مبارز و طلبه‏ى مبارز؛ دانشجوى غیر مبارز و طلبه‏ى غیر مبارز. جامعه‏ى مبارز و جامعه‏ى غیر مبارز. پس، جهاد یعنى‏ مبارزه»و«قتال یک گوشه‏اى از جهاد است.»
وجود جهاد و فرهنگ جهادی یکی از ضروریات لا ینفک فرد و جامعه اسلامی است زیرا مقوله جهاد و فرهنگ جهادی تکمیل کننده اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه وآله و بفرموده امیرالمومنینعلیه السلام آن مجاهد حقیقی، یکی از پایه های مهم و اساسی ایمان و طبق فرمایش قرآن کریم، جهاد ملاک تمیز مومنان حقیقی از غیر میباشد، زیرا «مؤمن حقیقی آن کسی است که ایمان را با جهاد و هجرت و نصرت همراه میکند.»
جهاد و فرهنگ جهادی همواره در طول تاریخ، مورد توجه ویژه اولیا، و پیشوایان ادیان الهی بوده است، زیرا«یک ملت وقتی معتقد به جهاد شد، در همه‌ی میدانها پیشرو است.» و« اگر از عوامل معنوی و آنچه خدای متعال وعده‌ی آن را به مؤمنان و مجاهدان راه حق داده است هم صرفِ‌نظر کنیم، بر حسب قوانین عادی زندگی جوامع بشری، هر جامعه‌ای عزتش، قدرتش، آبرو و حیثیتش، هویتش، بستگی دارد به مجاهدت و به تلاش. با تنبلی و تن‌آسایی، هیچ ملتی نمیتواند مقام شایسته‌ای را در میان ملتهای عالم یا در تاریخ پیدا کند. آنچه که ملتها را، هم در تاریخ و هم در دوران خودشان، در میان ملتهای عالم سربلند میکند، مجاهدت است»و زمانی فرد و یک ملت می تواند مجاهدت را به معنای حقیقی و واقعی خود انجام دهد ،که شناخت درست و کاملی از مفهوم جهاد و شرایط تحقق و موانع تحقق جهاد را طبق مبانی الهی داشته باشد. زیرا «جهادی عمل کردن، مفهوم خاصى دارد. هر جور کارى، جهادى نیست.»